Carregant...

Tal dia com avui de l’any 1996, fa trenta anys, a Biescas (Aragó, Espanya), es va produir una riuada de grans dimensions que va desbordar totalment el barranc d’Aràs i, en qüestió de minuts, es va convertir en una allau mortal de fang, roques i arbres. Segons els informes pericials posteriors, aquella allau hauria format una paret natural de deu metres d’alçada que va abastar de ple i que va arrasar totalment el càmping Las Nieves, en aquell moment amb més de 2.000 persones acampades a l'interior.

Aquell càmping havia estat edificat sobre una zona de risc, i alguns especialistes —com el biòleg català Pere Montserrat, onze anys abans d’aquella catàstrofe (1985), havien alertat públicament dels riscos que comportava la construcció i obertura d’aquell establiment. Deu anys abans (1986), el batlle José María Bara (PP) havia concedit la llicència d’obres de l’establiment. I vuit anys abans (1988), el seu successor Agustín Ramón (Izquierda Unida) n'havia concedit la llicència d’obertura.

Segons les investigacions, cap a les 18.00 h, es va produir una tempesta convectiva de gran intensitat a la conca alta del barranc d’Aràs, que registraria 178 litres/m² en poc més d’una hora. Aquesta tempesta va generar un cabal de 742 m³/segon (gairebé el doble del cabal del riu Ebre a la seva desembocadura) que el llit de l’Aràs —amb una capacitat màxima de drenatge de 150 m³/segon— no va poder canalitzar. L’aigua va arrencar el bosc de ribera de la conca alta i el va llançar contra el càmping.

A les 19.17 h, la riuada havia abastat de ple el càmping Las Nieves. En un primer moment, van ser els mateixos veïns de Biescas els que van començar a auxiliar les víctimes. Posteriorment, s'hi afegirien Bombers i Creu Roja. I, finalment, hi acudirien l’exèrcit i els cossos de seguretat de l’Estat espanyol. Les tasques de salvament es van perllongar durant quinze dies, durant els quals es van produir moment de gran tensió, quan delinqüents comuns es van traslladar a la zona per a saquejar les caravanes de les víctimes.

Aquella riuada també va afectar el poble de Biescas. L’aiguat va provocar inundacions a locals comercials i establiments hotelers del poble. I, segons diversos testimonis, la força del corrent hauria arrossegat uns cinquanta cotxes aparcats als carrers del poble fins a una llera del riu Gállego situada a més de dos quilòmetres del nucli urbà. Finalment, aquella catàstrofe se saldaria amb la mort de 87 persones i més de 200 ferits de diversa consideració.