Tal dia com avui de l’any 1950, fa 72 anys, a Madrid, moria l’enginyer i professor Esteve Terradas i Illa que, durant els anys 20 del segle XX, havia projectat i dirigit la construcció del Ferrocarril Metropolità Transversal de Barcelona (popularment, el Metro), inaugurat el 1926. Quan va assumir aquesta responsabilitat, ja era un dels enginyers d’obres públiques més reconeguts del país; i atresorava una àmplia experiència que li venia com a director de la Secció de Telèfons de la Mancomunitat (1916-1924) i com a director de la Secció de Ferrocarrils Secundaris de la Mancomunitat (1918-1924). Terradas va iniciar els projectes que havien de fer arribar el telèfon i el ferrocarril a tots els racons de Catalunya; però no els va poder culminar a causa del cop d’estat militar de Primo de Rivera (1923) que va intervenir i liquidar la Mancomunitat.

Una de les grans aportacions de Terradas a l’enginyeria va ser l’aplicació de la tradicional volta catalana al Metro de Barcelona. El sostre de les estacions soterrànies de Plaça Catalunya i de Plaça Espanya es va resoldre amb una revolucionària adaptació d’aquest tradicional mètode constructiu —genuïnament català— a les necessitats modernes. Va ser també l’introductor del mètode alemany de construcció de galeries, que va permetre avançar les obres a gran velocitat. Terradas va ser, també, un incansable promotor de grans certàmens científics a Barcelona; que van situar Catalunya en el mapa de la comunitat científica internacional. Terradas va ser el promotor i organitzador de la visita d’Albert Einstein a Barcelona (22 a 28 de febrer de 1923), com a principal convidat als Cursos Monogràfics d’Alts Estudis organitzats per la Mancomunitat.