Tal dia com avui de l’any 1990, fa 35 anys, a la cadena de muntatge de la planta Citroën de Mangualde (Viseu-Portugal) es fabricava el darrer automòbil del model 2 CV. D’aquesta manera es posava fi a la producció d’un model que havia esdevingut mític, amb més de mig segle d’història (1948) i amb més de cinc milions d’unitats produïdes. El primer Citroën 2 CV havia estat fabricat el 1948 a la planta històrica de Javel —la primera fàbrica de la marca, inaugurada el 1919—, situada al 15è districte de la capital francesa. Aquesta planta de producció primigènia s’havia iniciat amb la fabricació del model Tipus A, que seria el primer cotxe europeu fabricat en sèrie.

El 2 CV va ser creat pels enginyers André Lefebvre —supervisor—; Flaminio Bertoni —disseny de la carrosseria— i Alphonse Forceau —disseny de la suspensió, considerada una part essencial en la filosofia del model. La idea de creació es basava en un vehicle per al camp, que tingués prou espai per a dos agricultors, amb les seves botes, un sac de 50 kilograms de patates, capaç d’assolir els 60 quilòmetres/hora i amb un consum màxim de 3 litres de combustible/per 100 quilòmetres”. Es van fer unes primeres proves el 1939, però amb l’esclat de la II Guerra Mundial (1939-1945) i l’ocupació alemanya de França (1940-1945), el projecte es va aparcar i es va mantenir en secret.

Finalment, superada la II Guerra Mundial (1945), la direcció de la marca va recuperar els plànols de Lefrevre, Bertoni i Forceau i va abordar el projecte. Aquell fet va coincidir amb l’abandonament de la planta històrica de Javel (molt castigada pels efectes d’aquell conflicte) i la progressiva obertura de les fàbriques d’Aulnay-sous-Bois (al nord-est de París), de Rennes (la capital històrica de Bretanya) i de Vigo (Galícia). La gran majoria de 2 CV que es van produir i comercialitzar, es van fabricar en aquestes tres factories. Des de l’inici, en aquestes quatre fàbriques es van produir 3.872.583 unitats de la versió turisme, i 1.246.306 unitats de la versió furgoneta.