En espera que Stefano Domenicali, actual president i conseller delegat de la Fórmula 1, no es faci enrere i el seu enuig amb la manera com ha dut la negociació la Generalitat no vagi a més, el circuit de Montmeló acollirà el Gran Premi Barcelona-Catalunya en anys alterns, permutant-se amb el GP de Bèlgica al traçat de Spa-Francorchamps. No hi haurà, per tant, cursa a Montmeló l'any 2027, i a partir de llavors es disputarà els anys parells del calendari fins al 2032, l'últim que té el contracte pendent de signatura per part de Domenicali. És evident que l'alternança de la Fórmula 1 al circuit del Vallès Oriental és un pas enrere, cosa que no succeïa des del llunyà 1991, amb la inauguració de l'aleshores Circuit de Catalunya a Montmeló. Va ser tot un esdeveniment aquell retorn del principal esdeveniment automobilístic del món després de setze anys d'absència i que, circumstàncies de la vida, va ser en bona part fruit de la promesa que Jordi Pujol —aleshores president de la Generalitat— va fer el 1988 al pilot de motos Sito Pons quan aquest va visitar la Generalitat amb el seu primer títol mundial. La Generalitat va liderar, però difícilment s'hauria acabat fent sense els bons oficis del llavors president del RACC Sebastià Salvadó, avui ja traspassat.

Un cúmul d'errors o de manca d'empatia en les relacions amb Stefano Domenicali ha fet descarrilar que la Fórmula 1 a Montmeló estigui garantida cada any i el que després de les inestabilitats viscudes el 2021 s'havia aconseguit en els primers mesos del 2024: un bon acord entre el Govern del moment i Liberty Media, l'empresa que va comprar l'F1 el 2017 i té un contracte d'explotació fins al 2029, i que al capdavall ha consolidat el creixement comercial i de l'afició d'aquest l'esport. Sota la seva gestió, de la mà de Dominicali, l'F1 ha experimentat una expansió significativa en audiència i en ingressos i s'han obert debats sobre canvis en el format, com ara curses més curtes o graelles invertides, cosa que ha mantingut l'F1 en un període de creixement continu. Doncs bé, en aquells primers mesos del 2024, la Generalitat tenia un contracte per assegurar-se per cinc, i fins i tot deu, anys que Montmeló tindria cursa cada any ininterrompudament.

Un cúmul d'errors o de manca d'empatia en les relacions amb Stefano Domenicali ha fet que la Fórmula 1 a Montmeló no estigui garantida cada any

Però aquell moment dolç va passar —sempre s'ha dit que l'aleshores secretari general d'Empresa de la Generalitat, Oriol Sagrera, va establir unes excel·lents relacions professionals amb Dominicali— i tot es va començar a complicar. En aquests afers amb tants d'interessos això sol passar, qualsevol distracció, qualsevol baixada en la intensitat de les negociacions, juga de manera capritxosa en contra de qui estava més ben posicionat, ja que els interessos que hi ha en disputa són enormes i molt més crucials del que hom pot imaginar des de fora. Cal no oblidar que les principals ciutats del món, i els països emergents, siguin la Xina o els països àrabs —hi haurà campionat a Bahrain, l'Aràbia Saudita, Qatar i Abu Dhabi—, paguen el que calgui per una cursa que, segons dades del 2021, va assolir una audiència televisiva acumulada d'aproximadament 1.550 milions d'espectadors. Una altra dada: els seus ingressos van superar els 3.600 milions de dòlars el 2024. 

Enmig d'aquestes notícies gens afalagadores, Madrid no se'n surt gaire més bé, i el seu projecte —veurem si el temps no em corregirà— està abocat al fracàs, amb un circuit urbà que no agrada als pilots i un projecte megalòman que només s'entén des de l'ambició per arrabassar a Catalunya la cursa que tenia i que per a l'equip d'Isabel Díaz Ayuso era un veritable mal de ventre cada any. Aquí molestava que a Montmeló es disputés el gran premi d'Espanya, però a Madrid encara molestava més a mesura que la Fórmula 1 ha anat guanyant pes, i Madrid ha volgut jugar totes les partides aprofitant el factor capitalitat. Ja veurem com evoluciona el campionat de la Fórmula 1 a Madrid, però si es compleixen els presagis negatius que hi ha, Barcelona i Catalunya tindran de nou una oportunitat per recuperar el que ara han perdut i aconseguir que Montmeló torni a ser el circuit que cada any té una cursa de la prova automobilística més important del món.