El grup Volkswagen ha confirmat aquest dimarts que preveu construir una fàbrica de bateries a Espanya. Aquesta nova fàbrica del grup alemany, matriu de Seat, comptarà amb l'ajuda pública del PERTE de mobilitat per impulsar el cotxe elèctric, presentat aquest dilluns per Pedro Sánchez i aprovat pel Consell de Ministres. Així ho ha confirmat Herbert Diess, conseller delegat de la companyia alemanya, en un esdeveniment on ha detallat l'estratègia del grup en la pròxima dècada. El que no ha detallat Diess és si aquesta planta es col·locarà a Martorell o en un altre punt del territori espanyol.

Aquesta nova planta de bateries a Espanya es convertirà en la tercera de les sis que Volkswagen construirà a Europa en els pròxims anys després de les que ja va anunciar a Alemanya i Suècia. "Estem disposats a establir tota la cadena de valor de la mobilitat elèctrica del país, inclosa la producció de vehicles elèctrics, així com els seus components, i una nova fàbrica de bateries del grup", ha dit Diess en la seva intervenció.

"Tenim la intenció de construir la gigafàbrica a Espanya. Aquesta localització permetria un subministrament altament segur per a la producció de vehicles elèctrics prevista al país", ha afegit Thomas Schmall, president del consell d'administració de Seat. Schmall ha detallat que la construcció de la fàbrica de bateries es realitzarà al costat d'un soci estratègic que no ha nomenat, tot i que quan va començar aquest serial, es va especular que podria ser Iberdrola. 

On estarà la fàbrica?

Si tenim en compte on estan ubicades les plantes del grup a Espanya, les opcions més reals són Martorell, on hi ha la fàbrica de Seat, i Landaben a Navarra. En el mateix comunicat, Volkswagen ha assegurat que "a partir del 2025" es podria començar a fabricar cotxes elèctrics a Espanya, tal com ja va anunciar Seat aquest any. Per tant, si tot va segons el previst, la planta hauria d'estar acabada abans d'aquesta data. 

Qui també ha intervingut a l'acte ha estat Wayne Griffiths, president de Seat i conseller delegat de Cupra, que ha tornat a expressar que el seu objectiu és "transformar la planta de Martorell en una fàbrica de vehicles 100% elèctrics". "Estem preparats per a transformar la indústria espanyola i per fer realitat el potencial del pla Future Fast Forward", ha afegit.

A més, Griffiths ha assegurat que, des de Seat, "secunden" i sol·licitaran participar en el PERTE aprovat pel govern espanyol i així "fer realitat el potencial de Future: Fast Forward", que exigeix tant suport del sector públic com inversió. A més, ha afegit que la península Ibèrica és clau per aconseguir una mobilitat climàticament neutra a Europa el 2050. "Estem preparats per transformar la indústria automobilística espanyola i contribuir de manera significativa a la descarbonització del sud-oest d'Europa", ha conclòs el màxim dirigent de Seat.

Des de Seat, també apunten que el cotxe elèctric urbà seria un projecte "gran en termes de volum potencial" i "una fita important en el camí cap a la sostenibilitat i la lluita contra el canvi climàtic". En aquest sentit, i seguint els seus càlculs, el preu d'aquests vehicles oscil·larien entre els 20.000 i els 25.000 euros, ja que consideren que el preu és "essencial per fer accessible l'electromobilitat al públic general". La marca afegeix que la seva producció a Espanya "serviria de motor per a la generació d'ocupació, especialment per als joves".