El Volkswagen Escarabat ja és història. Avui es deixa de fabricar a Mèxic un vehicle que va néixer els anys 30 i s'ha convertit en un dels més venuts de la història. El Beetle s'acomiada sense successor i es deixa de fabricar després de 81 anys de producció gairebé ininterrompuda. 

Volkswagen ja havia anunciat l'estiu la data final de la producció de l'Escarabat i per aquest motiu, a principis del 2019 va llançar l'edició Final Edition en les seves versions SE y SEL als Estats Units. 

Tot i que al llarg de seva història l'Escarabat s'ha fabricat en diverses plantes, els últims anys la producció s'havia concentrat principalment en les instal·lacions de Volkswagen de Mèxic, a Puebla. L'última edició de l'Escarabat inclou 565 unitats, una xifra que commemora, a més els 65 anys de la planta mexicana. La marca ha volgut fer-li així un doble homenatge al vehicle. Els últims 65 exemplars s'han pogut comprar només a través d'internet.

dan gold N7RiDzfF2iw unsplash

Encara que l'Escarabat modern, una remodelació de l'original, mai va aconseguir la popularitat de la primera versió, ha aconseguit circular durant més de 20 anys, amb dues generacions. El New Beetle va estar en producció de 1997 a 2010 i a partir de 2011 va ser substituït per la seva segona generació anomenada simplement Beetle.

Història d'un model icònic

L'Escarabat ha anat canviant adaptant-se als canvis socials de cada moment. El model icònic de Volkswagen ha sabut integrar la digitalització amb una estètica retro, aconseguint un aspecte més madur i esportiu. De fet, va ser Adolf Hitler qui va establir els requisits tècnics per a aquest "cotxe del poble", la traducció del qual en alemany és literalment Volkswagen.

Volkswagen Beetle unsplash

Encara que el vehicle es va associar a l'Alemanya nazi en els seus inicis, de seguida es va convertir en un símbol fresc de llibertat personal, a més d'una icona per a la generació hippie. L'Escarabat va ser la inspiració, més tard, dels Porsche 356, els cotxes que van representar els inicis de Porsche.

Avui, els Porsche 911, continuen amb la mateixa configuració mecànica de l'Escarabat original: motor posterior de disseny bóxer i cilindres oposats, i tracció posterior. L'Escarabat va permetre així a Volkswagen finançar la seva expansió mundial i desenvolupar nous models.