La farmacèutica catalana Uriach va facturar 196 milions d'euros el 2018, el que suposa un 13% més que l'any anterior, i ha fixat el mercat francès com a prioritat després de "consolidar-se a Portugal i Itàlia". Ho ha explicat aquest dijous en roda de premsa el conseller delegat de la companyia, Oriol Segarra, en la qual ha atribuït el seu creixement als bons resultats als productes no prescrits, la divisió Consumer Healthcare.

"Volem passar de ser un 'champions' local a un 'player' rellevant en una regió com Europa", ha afirmat Segarra, i ha explicat que busquen entrar al mercat francès a través d'adquisicions des de fa dos anys, i que s'estan enfocant via col·laboracions a l'est d'Europa, especialment a Polònia.

Creixement

La divisió de Consumer Healthcare de la companyia ha assolit unes vendes de 114 milions d'euros, un 19% més que el 2018, 42 dels quals a Itàlia, un 30%, en gran part per les adquisicions de l'any passat de Progine i AR Fitofarma. La companyia ha facturat sis milions d'euros a Portugal, on va comprar en 2017 Theralab, en la divisió de Consumer Healthcare, la qual cosa equival a un increment del 25% respecte a 2018.

"Era un negoci enfocat a Espanya i ara tenim presència directa a diversos països", ha afirmat sobre l'àrea de benestar i cura de la salut, que fa cinc anys va assolir una facturació de 35 milions, i des d'aleshores ha estat el motor de creixement de la companyia.

En l'altra àrea de negoci, basada en la comercialització de les molècules de prescripció, principis actius i genèrics desenvolupats per I+D, ha registrat una facturació de 82 milions d'euros, un 5% més que el 2018. La principal via de creixement en aquesta àrea ha estat el desenvolupament de l'antihistamínic Rupatadina, principalment en Japón, -on compten amb una patent de vuit anys-, a més d'altres països com el Canadà i Corea, que impulsen aquest producte i continua creixent malgrat la sortida dels genèrics a Europa.

La vendes d'ambdues divisions a Espanya van representar a prop del 60% de la facturació total de la companyia, davant el 25% que representaven fa cinc anys.

Acords comercials

Segarra ha destacat els acords comercials assolits el 2018 per a la comercialització de Fisiocrem a Amèrica Llatina, de productes de Laborest -la filial italiana d'Uriach- en diferents països, i l'entrada de les marques Aquilea i Innovage al mercat xinès a través de l''ecommerce' Tmall, de Alibaba. "Estem en un procés de creixement a través de qualsevol forma que se'ns presenta, creixement orgànic i inorgànic", ha afirmat Segarra, amb referència als acords amb companyies locals en països com Grècia perquè es converteixin en noves filials.

L'Ebitda de la companyia el 2018 es va situar en els 41 milions d'euros, davant els 51 milions de l'any anterior, una cosa que Segarra ha justificat amb la creació d'una xarxa comercial per vendre els productes italians a Espanya, i ha afirmat que tenen un deute "residual".

Segarra també ha destacat que, en el pla estratègic de la companyia 2018-2022, amb el que preveu assolir una facturació de 300 milions d'euros, la innovació és un concepte clau, que ara per ara se centra en 'bootcamps' per desenvolupar noves idees, entre els altres.