Hem de celebrar que Catalunya aixequi les barreres de la majoria dels peatges que hi ha a les seves carreteres. Després d'anys i panys parant a Mollet o Premià, a partir d'avui ja no ho haurem de fer. De fet, d'aquí a sis mesos ja no trobarem cap rastre de les famoses cabines taronges que inunden encara avui les nostres vies.

Hem de recordar, però, que aquesta felicitat de no pagar, que les nostres carreteres siguin gratuïtes, ens pot durar poc més de dos anys, ja que la Unió Europea vol que l'any 2024 els ciutadans paguem per fer servir la xarxa viària de gran capacitat. Ara bé, això no vol dir que tornem a tenir peatges a les nostres carreteres, ja que el Govern té molt clar que “els peatges no tornaran”.

De fet, la proposta de Brussel·les diu que qui ha de pagar és aquell que usa la carretera i qui més contamina; per tant, aquí s'obre la possibilitat que apareguin altres mètodes de pagament i no forçosament el peatge tradicional. Un model amb el qual el vicepresident i conseller de Territori, Jordi Puigneró, hi està totalment d’acord. Encara més, segons ha assegurat, ja té diverses propostes que divergeixen dels peatges. La seva principal idea, i la que més ha sonat els últims temps, és aplicar la fórmula de la vinyeta, una tarifa plana que es paga un cop l’any i que ja es fa servir en alguns països europeus com Suïssa.

jordi puignero cloenda foto uce (2)

Fotografia de recurs del vicepresident Jordi Puigneró - UCE 

En una roda de premsa el passat dissabte, el mateix Puigneró ja va anunciar que els catalans “deixaran de pagar” pels peatges, “com a mínim, de forma física”. En aquest sentit, el vicepresident va assegurar que “la Generalitat està disposada a posar la vinyeta sobre la taula”, així com altres “solucions tecnològiques” que es puguin alinear amb el model que vol implantar la UE. 

Ara bé, no tot és tan senzill, ja que el govern espanyol encara no s'ha posicionat sobre quin és el seu model preferit a l'hora de fer pagar als ciutadans per l'ús de les vies d'alta capacitat de l'Estat. En la mateixa intervenció, el vicepresident ja va instar l'Estat a definir com més aviat millor aquest model i així poder-lo negociar amb temps. 

Possibles models de pagament

Ja sabem que el peatge no és l'única manera de pagar per l'ús de les autopistes i, de fet, el mètode que finalment es farà servir a Catalunya, i a la resta de l'Estat, podria sortir entre els que s'utilitzen dins de la mateixa Unió Europea.

Aquests són els mètodes que usa Europa per finançar les seves carreteres, encara que podríem reduir-ho assegurant que hi ha tres grans mètodes de pagament: el peatge tradicional, que el coneixem de sobres, la vinyeta i l'impost sobre el quilometratge, que també és una opció que ha sonat els últims mesos.

El peatge tradicional

A Europa hi ha encara diversos països que fan servir el model tradicional del peatge: són França, Itàlia, Grècia, Irlanda i Noruega. Per exemple, en el cas de Grècia és un peatge de barrera, tradicional, on pagues en funció del quilometratge que has fet, tal com passa en molts punts de la xarxa viària espanyola, i a Noruega, en canvi, el peatge és electrònic, per tant has de registrar la matrícula del teu cotxe i les càmeres del peatge et detecten i després et cobren directament l'import al teu compte corrent.

peaje francia Europa press

Imatge de recurs d'un peatge a França - Europa Press

Països amb vinyeta

El segon mètode de pagament més estès a Europa és la vinyeta, un sistema pel qual pagues una quantitat fixa i pots circular per aquell país durant un temps determinat. Aquest espai de temps depèn del país, ja que molts ofereixen tarifes anuals, mensuals i setmanals. 

El cas més paradigmàtic és Suïssa, on pagues 40 francs per poder circular per totes les carreteres durant un any.  Altres països que opten per aquest mètode són ÀustriaHongriaEslovàquia Eslovènia

Impost sobre el quilometratge

Al nostre voltant també hi ha països que han optat per cobrar un impost sobre el quilometratge, Portugal i Alemanya. Concretament, al país ibèric el govern cobra un impost de quilometratge a cada conductor a les vies que són propietat de l'Estat, però encara hi ha alguna via de peatge tradicional. A Alemanya, el sistema funciona una mica diferent, ja que no hi ha peatges i els ciutadans paguen un impost anual per mantenir les vies.

Ara hem vist els països que cobreixen el manteniment de les carreteres, per peatge, a través d'un impost de quilometratge o a través d'una vinyeta, però hi ha països europeus on els ciutadans no paguen per usar les seves carreteres, o bé no paguen la immensa majoria de les vies; podríem dir que són l'excepció a la regla.

LituàniaLetòniaLuxemburgFinlàndia Estònia són alguns dels països on les seves vies són completament gratuïtes, no et trobaràs cap peatge ni hauràs de pagar cap vinyeta. Ara bé, hi ha també molts països on només són de pagament els passos per túnels o ponts, com per exemple el Regne UnitSuèciaDinamarcaBèlgica o els Països Baixos. En aquests Estats podràs circular sense pagar sempre que no passis per algun túnel o pont.