Catalunya dirà adeu als peatges de l’AP-7, l’AP-2, la C-32 nord i la C-33 dimecres vinent, dia 1 de setembre, data en què s’hauran aixecat les barreres de les vies. Així, els catalans “deixaran de pagar”. “Com a mínim, de forma física”, ha anunciat en roda de premsa el vicepresident del Govern i conseller de Territori, Jordi Puigneró.

Què vol dir aquest “com a mínim”? Doncs que la Unió Europea vol que a l’Estat espanyol la gent pagui per fer servir aquesta mena de vies d’alta capacitat a partir del 2024, tot i que al Govern tenen molt clar que “els peatges no tornaran”. El model que proposa Brussel·les és que pagui qui usa la carretera i qui més contamina. Un model amb el qual el vicepresident Puigneró està d’acord i pel qual ja té propostes al cap que són diferents dels peatges. La seva principal idea és aplicar la fórmula de la vinyeta, una tarifa plana que es paga un cop a l’any i que es fa servir en alguns països europeus com Suïssa.

 

Catalunya proposa la vinyeta, l’Estat no proposa res

La Generalitat està disposada a posar la vinyeta sobre la taula”, així com altres “solucions tecnològiques” que es puguin alinear amb el model de la UE. Però aquesta proposta només serviria per a la C-32 i la C33, les dues vies gestionades pel Govern. Aquelles de titularitat estatal, l’AP-7 i l’AP-2, encara no compten amb una proposta en ferm

Puigneró ha insistit en el fet que “no sabem quin model vol l’Estat”, a qui ha emplaçat a definir-lo com més aviat millor. I és que tampoc no se sap ben bé com es mantindran l’AP-7 i l’AP-2, però per la C-32 i la C-33 ja tenim resposta: “El Govern finançarà el manteniment amb els pressupostos”.

Es defineix el model de manteniment

El vicepresident ha anunciat que preveu que les intervencions per mantenir el bon estat de les vies tindrà un cost anual de sis milions d’euros, amb quinze milions d’euros extraordinaris cada cinc anys. Així mateix, les obres per remoure els peatges costaran 7,5 milions d’euros i s’allargaran fins al primer semestre de 2022. D’aquesta manera, el cost serà d’un euro per català a l’any. Si contemplem també el cost de les obres, passarem a parlar de dos euros anuals per català.

Davant la indefinició del govern espanyol tant pel nou horitzó de pagament de 2024 com pel manteniment de les vies, Puigneró ha recordat que va demanar a la ministra espanyola de Transports, la catalana Raquel Sánchez, el traspàs de la gestió a la Generalitat de les vies d’alta capacitat que actualment romanen sota titularitat estatal. D’aquesta manera s’evitaria la possibilitat de “tenir dos models diferents”. Com que Sánchez va ser alcaldessa de Gavà i coneix bé el país, el conseller de Territori ha transmès un optimisme moderat sobre aquesta petició. “La ministra és sensible a aquestes qüestions, però una altra cosa és si l’Estat li deixa fer”, ha explicat sobre la trobada a la comissió bilateral.

peaje c32 maresme acn

El peatge del Maresme a la C-32 / ACN

Mentrestant, l’únic segur és que aquest dimarts s’aixecaran els peatges de tot un seguit de vies catalanes després de 52 anys, més de mig segle: els trams Tarragona-la Jonquera i Montmeló-el Papiol de l’AP-7, el tram Saragossa-el Vendrell de l’AP-2, el tram Barcelona-Lloret de Mar de la C-32 nord i el tram Barcelona-Montmeló de la C33. Més de 400 quilòmetres de carretera, però que tindran un cost econòmic d'uns quinze milions d'euros sobre els municipis afectats.

Puigneró ha celebrat l'alliberament dels peatges, la fi "d'una forma d'espoli que feia molts d'anys que durava" i que suposava "un greuge comparatiu amb la resta de l'Estat". "El model actual, pel qual els catalans paguen i els espanyols no, no es repetirà", ha sentenciat el vicepresident del Govern.

A 30 quilòmetres per hora

Les obres començaran tan bon punt s’aixequin les barreres i s’allargaran fins al primer semestre de 2022. Durant aquest temps els cotxes hauran de circular a trenta quilòmetres per hora mentre passen per les antigues instal·lacions. Cal esmentar que l’actuació per adaptar les vies a la nova realitat serà especial en el Maresme, on s’haurà de reconfigurar la C-32 i pacificar l’N-II, segons ha anunciat el secretari general del Departament de Territori, Ricard Font.

Després d'aquest alliberament encara quedaran molts peatges en peu fins a l'any 2042 en vies gestionades per la Generalitat. Per exemple, caldrà esperar fins al 2039 perquè s'aixequin les barreres de la C-32 Autopista Pau Casals, que serà més barata a partir d'ara. A la C-16, la concessió de l'autopista de Montserrat acabarà el 2036, les dels Túnels de Vallvidrera i el Túnel del Cadí el 2037 i la de Sant Fruitós-Berga el 2038. La llista la completen la C14 Reus-Alcover (2038), la C-15/C-37 Vilanova i la Geltrú-Manresa (2042), la C-17 Centelles-Vic-Ripoll (2039), la C-25 Cervera-Caldes de Malavella (2040) i la C-35/C-65/C-31 Maçanet-Platja d'Aro (2038).

 

Imatge principal: El peatge d'Arenys de Mar a la C-32 / ACN