La Intel·ligència Artificial (IA) s'està consolidant com un aliat estratègic a l'aula i iniciatives com IGNITE Copilot, la plataforma dissenyada per a docents que permet automatitzar tasques clau per millorar la tasca del docent, actuen en aquest àmbit. "Quan el docent recupera el seu temps, recupera també la seva capacitat de ser millor docent", va afirmar el CEO d'IGNITE Copilot, Ignacio Aso.

Amb més de 14.200 usuaris a Espanya i Amèrica Llatina, aquesta eina funciona com un assistent pedagògic digital. A través d'un diàleg senzill, els docents poden generar propostes educatives alineades amb Lomloe, reials decrets, ODS, perspectiva de gènere i disseny universal per a l'aprenentatge. "Molts docents encara creuen que la IA és una caixa negra incomprensible. Però ja existeixen entorns dissenyats per a la docència, com IGNITE Copilot, que entenen el currículum millor que els continguts educatius rígids habituals," assenyala Aso.

Encara que la transformació està en marxa, Aso reconeix que encara existeix certa resistència en part del professorat. "El preocupant no és que hi hagi dubtes —això és natural—, sinó que en ple 2025 hi continuï havent professionals que descartin la IA sense haver-la explorat amb serietat", adverteix. Les principals reticències, diu, no es deuen tant a qüestions pedagògiques com al desconeixement, la por de ser reemplaçat o la inèrcia de continuar treballant com sempre. "La IA no substitueix el docent, substitueix la ineficiència", afirma.

Un dels valors més reconeguts pels usuaris d'IGNITE Copilot és l'impacte directe en la qualitat educativa. En automatitzar el tècnic, el docent pot enfocar-se en l'essencial: atendre la diversitat, innovar metodològicament i avaluar amb precisió. "La majoria de docents vol innovar, però no pot perquè el sistema els ofega en paperassa. Eines com aquesta alliberen aquest potencial", explica.

DISSENY CURRICULAR EN TEMPS REAL

La IA no només accelera processos, també garanteix coherència normativa. "La IA ben dissenyada no només ajuda a crear contingut: garanteix que estigui alineat. I això és un salt qualitatiu enorme", va assenyalar Aso. IGNITE Copilot treballa amb descriptors reals del currículum oficial i permet mapar continguts amb marcs internacionals com els ODS, la Taxonomia de Bloom o el sistema IB.

Aquest canvi de paradigma assoleix també el model editorial. Aso creu que el llibre de text tradicional ha perdut la seva hegemonia com a eina central de planificació. "Durant dècades, els llibres van dominar per una raó: estalviaven temps. Però ara existeix una mica molt més potent, ràpid i personalitzat: la IA aplicada al disseny didàctic", assegura.

En entorns no formals com els tallers d'IGNITE Serious Play, la IA potencia experiències STEAM personalitzades i creatives. "La IA està fent realitat el que durant anys va ser només un eslògan: atendre cada alumne segons el seu ritme, nivell i interès," apunta Aso. En aquests espais, la intel·ligència artificial no reemplaça l'enginy humà, sinó que l'amplifica, fomentant pensament crític, autonomia i col·laboració.

A futur, Aso anticipa un canvi estructural en el model educatiu: menys burocràcia, més personalització, i un docent amb un rol més estratègic. "La veritable pregunta no és si la IA canviarà l'educació, sinó qui estaran preparats per aprofitar el canvi", conclou.