El conseller delegat de la Fundació Mobile World Capital Barcelona, Aleix Valls, ha aprofitat la XXI Trobada d'Economia a S'Agaró per analitzar les noves tendències i les que encara estan per venir dins el sector tecnològic. Segons Valls, l'economia està canviant i la transformació digital està succeint a una gran velocitat. "Hi ha un canvi de paradigma total quan som 100% digitals", afegeix. I per il·lustrar-ho, ha aportat algunes dades que han deixat sense alè a gran part de l'auditori: Amazon, Apple, Facebook i Google tenen una capitalització borsària equivalent al PIB d'Austràlia i fins i tot superior al d'Espanya o Corea del Sud. I per si això no hagués generat prou impacte, una més: els també coneguts com quatre genets de l'apocalipsi tenen un nombre d'empleats com habitants hi ha a Valladolid.

Però davant de la forta irrupció d'Amazon, Apple, Facebook i Google, el directiu ha llançat també una advertència davant de mig centenar d'empresaris: "Internet i el digital ja no és un joc dels nois de Silicon Valley." Cada vegada, és una mica més globalitzat i a l'abast de més persones i empreses. Segons el CEO de Cortefiel, Jaume Miquel, "veiem el món amb la necessitat d'innovar, innovar i innovar." El que per a la presidenta de HP a Espanya i Portugal, Helena Herrero, és "la necessitat imperiosa de reinventar-nos".

Simple pirotècnia

Però, com afecta això a les empreses? Un expert en tecnologies com Valls adverteix que "si la tecnologia no impacta en el compte de resultats, no estàs transformant bé, estan fent simple pirotècnia." I per evitar que la màgia de la transformació digital no es converteixi en simples focs, les empreses hauran d'estar atentes als processos per ser més competitives, a les noves formes de relacionar-se amb els clients i als nous models de negoci. Pel que fa al segon, Valls ja ha anticipat que "les aplicacions es desinflaran" en benefici del posicionament de whatsapp per accedir cada vegada més a l'agenda de contactes de l'usuari o potencial client.

Al cap i a la fi, tot acaba tornant a les persones. "Hem de preservar el canvi i això és en base de canviar radicalment la forma en què vivim", assegura el president de Dow Chemical Ibérica, Antón Valero. I malgrat que "no és possible estar sempre a l'última", Valls explica que la digitalització atrau el talent i la gent s'està movent cada vegada més. Fins al punt que "molts quan aprenen la cultura digital, emprenen", la qual cosa al seu torn, converteix les grans empreses en escola d'emprenedors. Un 80% de transformació, un 20% de digital. Per això, Herrero reitera que és necessari "un nou mindset". D'empreses, persones i viceversa.

Per la seva part, un dels nois més optimistes de Silicon Valley Mark Zuckerberg ha alertat des de Lima que "tothom mereix accés a Internet". Convé recordar que gairebé dos terços del món, encara no el tenen. O el que és el mateix, al voltant de 4 mil milions de persones. I en la seva voluntat de globalitzar la connectivitat que permetrà avanços "impensables" en educació, salut, seguretat i prosperitat econòmica però també (un no se n'ha d'oblidar) per a Facebook, Zuckerberg vol agregar a tots els amics del món amb el seu projecte més innovador: Internet.org. Davant d'aquesta nova era de transformació digital, ja visiona "una època de grandesa" on tothom aconseguirà "coses més grans i de més prosperitat." Esperem que no sigui simple pirotècnia.