Les sèries i pel·lícules s'han convertit en aliades de la lectura i de, fet, les adaptacions de llibres a pel·lícules o sèries, com el cas de 'Reina Vermella', 'Culpa Meva' o 'L'estiu que em vaig enamorar', seguits per audiollibres i podcasts, poden contribuir a despertar l'interès per la lectura, segons assenyalen set de cada deu persones a Espanya.

És una de les conclusions de l'estudi 'Hàbits de Lectura, Escriptura i Consum de Nous Formats Digitals a Espanya,' realitzat per Ipsos Digital amb l'objectiu de conèixer com llegeixen les persones a Espanya, els seus hàbits i preferències, així com la seva relació amb els nous formats digitals, que va presentar Amazon amb motiu de la celebració del Dia del Llibre.

Segons aquest estudi, llegir continua sent una de les activitats favorites al nostre país, ja que el 84% dels enquestats es considera aficionat a la lectura. Les persones entre 25 i 49 anys són les més aficionades, segons declara un 91% dels enquestats d'aquesta franja d'edat. Una afició que també cala entre els més joves, encara que no amb tanta intensitat, amb un 68% de joves d'entre 18 i 24 anys que es consideren aficionats a la lectura.

Tanmateix, els "superlectors" continuen sent minoria, ja que només 3 de cada 10 enquestats afirmen llegir més d'11 llibres a l'any. Per la seva part, el 22% assegura llegir entre 6 i 10 llibres a l'any, el 20% entre 4 o 5 títols i encara existeix un 6% de persones que no té l'hàbit de lectura. Per a aquells que no poden llegir tant com voldrien, la falta de temps es converteix en la principal raó que els impedeix d'augmentar les seves hores de lectura, amb un 46%, que l'atribueixen especialment a les obligacions familiars i domèstiques.

Les raons que porten als lectors a gaudir d'una obra són diverses, però, si hi ha una cosa en la qual coincideixen 7 de cada 10 enquestats és que el principal motiu per llegir és entretenir-se, seguit de perquè els fa sentir bé (56%), i en tercer lloc per l'aprenentatge que troben als llibres (52%). A més, el 26% assegura que llegir li permet expressar-se millor en el seu dia a dia, destacant aquest com el seu motiu principal de lectura.

Entre els subgèneres narratius que prefereixen els lectors, el misteri és l'absolut vencedor i l'elegit per 7 de cada 10 enquestats, seguit de les novel·les històriques (51%) i els llibres de ficció (50%). I respecte al moment preferit pels lectors a Espanya per gaudir de la lectura, la majoria el té clar: abans de dormir (64%), els caps de setmana (57%) o les vacances (43%) s'alcen com els moments preferits per gaudir d'un bon llibre.

A l'hora de triar la seva pròxima lectura, la meitat dels lectors a Espanya confia en les recomanacions literàries d'amics i familiars. Les xarxes socials ocupen el segon lloc amb un 35%, seguides molt de prop per les recomanacions personals dels venedors en botigues físiques amb un 34%. A més, la meitat dels lectors al nostre país creu que les subscripcions mensuals promouen la lectura.

A més de l'accés als llibres físics, Amazon ha diversificat la manera de gaudir la lectura oferint als lectors serveis com Kindle Unlimited, una subscripció mensual que atorga accés a un catàleg de més d'un milió de llibres electrònics i que inclou obres d'autors independents de parla hispana, com Fernando Gamboa o Kristel Ralston, entre altres. Igualment, la subscripció Prime inclou Prime Reading, que permet als amants de la lectura accedir a centenars de llibres electrònics per a Kindle.

Llenguatge audiovisual com a promotor

L'estudi mostra també que tant la tecnologia com els formats audiovisuals poden ser un aliat del món del llibre a l'hora d'apropar la lectura a nous lectors. Així, l'estudi mostra que els diferents formats en els quals es presenta una història poden beneficiar el món del llibre: 7 de cada 10 lectors enquestats a Espanya afirma que una sèrie o pel·lícula inspirada en un llibre pot despertar el seu interès per l'esmentat llibre, com és el cas de Reina Vermella, Culpa Meva o El estiu que em vaig enamorar, disponibles a Prime Video i inspirades en les seves novel·les homònimes.

A més, un 75% dels enquestats afirma que, en cas d'agradar-li un llibre, estaria disposat a consumir la mateixa història en diferents formats, ja que això els permet conèixer diferents perspectives del relat. Les pel·lícules (77%) i sèries (59%) s'erigeixen en aquest cas com les opcions favorites dels lectors, seguides dels audiollibres (21%) i podcasts (19%).

Finalment, aquesta complementarietat entre formats es mostra en el fet que la meitat dels enquestats afirmen que, en el cas d'estrenar-se una pel·lícula o sèrie basada en un best-seller provaran de llegir el llibre primer per a, després, gaudir del format audiovisual.

Amb l'objectiu que els lectors gaudeixin dels seus gèneres favorits, la Botiga de Llibres d'Amazon.es ofereix als seus clients un ampli catàleg de llibres, ja sigui en format físic, digital o audiollibre, i la possibilitat de rebre'ls còmodament a la seva llar o en la direcció que desitgin. Per facilitar la recerca de llibres la Botiga de Llibres d'Amazon és organitzada en diferents seccions: Els més venuts, els més desitjats, els més regalats, els més ben valorats, així com les novetats de les editorials i ofertes destacades. A més, també existeix la possibilitat de filtrar per gèneres literaris, el que facilita la possibilitat de descobrir novetats o trobar els clàssics de sempre.

Tecnologia al servei de la lectura

Un 70% dels enquestats reconeix que adquireix els seus llibres favorits tant en llibreries físiques com a online, mostrant com molts lectors a Espanya ja s'han adaptat, per complet a l'omnicanalidad. Entre els principals motius de la compra per Internet es troben l'enorme varietat de títols i gèneres, amb un 45%, i la possibilitat de rebre les seves compres de forma ràpida i còmoda, amb un 33%.

Malgrat que el paper continua sent el format favorit dels lectors, la meitat dels enquestats afirma combinar el paper amb el format electrònic; sent la possibilitat d'emmagatzemar una gran quantitat de llibres en un mateix dispositiu i la comoditat a l'hora de viatjar els principals motius pels quals trien llegir eBooks.

Però no només el llibre electrònic s'erigeix com una opció per als amants de la literatura. Els audiollibres continuen guanyant terreny, i la meitat dels enquestats escolta o està disposat a escoltar audiollibres, especialment de misteri, ciència-ficció i comèdia. La possibilitat que ofereix aquest format de combinar-lo amb altres activitats com la conducció o les tasques domèstiques són el principal motiu que porta a gairebé la meitat dels enquestats a decantar-se per aquesta opció.

Tot i així, un 42% dels lectors enquestats afirma utilitzar els audiollibres en moments de relax com la platja o la piscina. Per a tots ells, Amazon ofereix Audible, un dels creadors més importants i distribuïdors d'entreteniment en àudio de primera qualitat amb més de 100.000 audiollibres, podcasts i Originals d'Audible.

A més, l'estudi revela que gairebé vuit de cada deu espanyols enquestats (78%) considera que el comerç electrònic té un paper molt important a l'hora de brindar accés a una oferta diversa a lectors de tot el país. El comerç electrònic és particularment important per permetre l'accés als llibres a les zones rurals i les ciutats més petites.

En aquest sentit, la xarxa logística d'Amazon permet l'enviament de llibres físics al 100% dels codis postals a Espanya, arribant a més del 90% en 2 dies. Gairebé una cinquena part dels enviaments que Amazon realitza són a poblacions de menys de 10.000 habitants i més d'una tercera part de les comandes de llibres s'envien a codis postals sense llibreries.

Autopublicació

Els serveis d'autopublicació com Kindle Direct Publishing (KDP), l'eina d'autopublicació d'Amazon, s'han convertit en una gran oportunitat perquè els autors i autores donin a conèixer el seu treball, però també per als lectors que volen descobrir novetats literàries.

El 54% de les persones enquestades afirma conèixer KDP, i entre elles, el 80% assenyala que gràcies a aquesta eina ha conegut autors que d'una altra forma hagués estat difícil de trobar, mostrant així com KDP es converteix en un canal de difusió literari.

A més, el 90% dels que afirmen conèixer KDP la consideren una bona eina perquè permet als escriptors novells donar-se a conèixer; i el 77% assegura que compren llibres en KDP perquè permet que el pagament que fan per un llibre vagi en gran part a l'autor, que és qui volen que rebi els guanys.

Gràcies a KDP, tant autors novells com consolidats poden posar les seves obres en format digital i imprès a l'abast de lectors de tot el món en qüestió de minuts, conservant el control editorial de la seva obra, els drets d'autor i rebent fins al 70% dels beneficis directes de la venda.