El conseller delegat (CEO) de Ryanair, Michael O'Leary, ha assegurat avui que les cancel·lacions de vols durant les properes sis setmanes no es deuen a la falta de pilots, sinó a un "error" en la distribució de les vacances, pel que va demanar perdó i va assumir "tota la responsabilitat personal". En una roda de premsa celebrada a la seu de l'aerolínia a Dublín, O'Leary va demanar disculpes als milers de viatgers que es veuran afectats per aquesta mesura, però va insistir que amb prou feines afecta al 2% de tots els vols de la companyia, líder a Europa del sector de baix cost, uns 2.000 trajectes en total.

"No anem curts de pilots. En el que hem fallat ha estat en la distribució de les vacances. No tenim prou personal en reserva per fer front als trastorns soferts, com els provocats pels controladors o per la climatologia," va explicar el directiu. Segons O'Leary, simplement els falten pilots i personal de cabina per substituir els que estan de vacances el setembre i l'octubre o per reemplaçar equips de vols, com el que es va quedar a terra a Barcelona (nord-est espanyol) el passat cap de setmana "per les tempestes".

En aquest context, va dir el cap de Ryanair, hem de suspendre uns 50 vols" diaris durant les properes sis setmanes, "mentre tenim aquests problemes" amb les plantilles, per corregir la seva puntualitat, la qual ha caigut fins al voltant al 70%. O'Leary va dir que els vols afectats formen part de "rutes molt freqüentades", i va apuntar que s'oferirà als passatgers "una sèrie d'alternatives". "Enviarem correus electrònics a tots els nostres clients aquesta tarda i oferirem actualitzacions a les xarxes socials", va agregar el CEO de Ryanair, que reconeix que haurà de pagar compensacions econòmiques valorades en uns 20 milions d'euros.

Barcelona

En un comunicat, l'aerolínia ha precisat els vols que s'anul·laran entre el 21 de setembre i el 31 d'octubre, que es mostrarà també a la seva pàgina "web". En aquesta nota s'afegeix que els aeroports des dels quals se'n suspendrà una, o com a màxim dos, "línies de vol" són Barcelona (1 línia de 12); Brussel·les Charleroi; Dublín; Lisboa; Londres Stansted; Madrid (1 de 13 línies); Milà Bèrgam; Porto (Lisboa) i Roma Fiumi.

D'altra banda, la Comissió Reguladora d'Aviació irlandesa (CAR) ha indicat avui que Ryanair "pot oferir als passatgers transport similar fins a la seva destinació final si no hi ha vols alternatius disponibles en la companyia". "Quan es pugui arribar a una destinació a través de diversos aeroports -va afegir la CAR-, Ryanair pot oferir un vol a un aeroport alternatiu al reservat originalment. En aquest cas, està obligada a assumir el cost de transferir el client a l'aeroport original o a un altre pròxim aprovat pel client".

Respecte a les compensacions econòmiques, l'Oficina Europea del Consumidor a Dublín va recordar que les aerolínies poden evitar-les si demostren que els vols han estat cancel·lats per circumstàncies extraordinàries o alienes al seu control, un cas que no és el de Ryanair.