Els presidents de Renfe i d’Alstom Espanya i Portugal, Isaías Táboas i Leopoldo Maestu, respectivament, han signat aquest dilluns el contracte per a la compra de 152 trens de gran capacitat de Rodalies, per un import de 1.447 milions d’euros que es fabricaran a Santa Perpètua de la Mogoda.

 El contracte amb Alstom, l’adjudicació del qual va ser aprovada pel Consell d’Administració de Renfe el passat mes de març, contempla la fabricació de 152 trens de 100 metres de longitud cadascun. Així mateix, inclou les peces de parc, el magatzem inicial de recanvis i utillatges i el manteniment durant 15 anys de 56 trens.  

Alhora, aquests nous trens tenen més capacitat, per la qual cosa Renfe serà capaç de transportar almenys un 20% més de passatgers per hora a les xarxes de rodalies més congestionades, com les de Madrid o Barcelona.

Aquesta adjudicació, la més gran a la història del ferrocarril a Espanya, no només suposa una garantia de càrrega de treball per als pròxims anys, sinó que comporta també un ambiciós pla de creixement i d’inversió per a la planta d'Alstom a Santa Perpètua de la Mogoda.

Amb 360.000 m² de superfície, el Centre Industrial de Santa Perpètua és la factoria més gran d’Alstom a Espanya i la primera del sector ferroviari espanyol en incorporar els estàndards d’Indústria 4.0. Actualment, dona feina a prop de 1.000 treballadors i compta amb la capacitat de produir, de forma integral, projectes nacionals i internacionals. En aquest centre s’han fabricat tots els trens Alstom que circulen per Espanya i compta amb projectes a Amèrica del Nord, Amèrica del Sud, Europa, nord d’Àfrica, Orient Mitjà, Àsia i Oceania.

Gràcies a les economies d’escala i a les inversions realitzades, aquest contracte permetrà posicionar la planta  Santa Perpètua com a un dels referents per a la fabricació de trens d’alta capacitat del grup Alstom, tant per a Espanya com per a la resta de països europeus.

interior nuevos trenes alstom renfe - renfe

Gràcies a aquest nou contracte, la companyia preveu contractar, gràcies a la fabricació d'aquests trens, 500 persones de forma directa i generar mil ocupacions indirectes més.

A més, l'adquisició d'aquests 152 trens forma part del Pla de Renovació de flota engegat per Renfe el 2019, amb l'objectiu de garantir la qualitat i millora dels Serveis Públics els pròxims anys, i que suposarà la renovació del 50% dels trens de rodalies i Mitja Distància.

Renfe pretén reduir l'edat mitjana del parc ferroviari, especialment de Rodalies i Regionals, que compten amb trens que, en alguns casos, superen els 30 anys d'antiguitat malgrat acumular el 80% del servei públic de Renfe.