Renfe i Adif estudien una eventual fusió en un 'hòlding' després que el gener de 2005 es separessin en dues empreses diferents, per diferenciar la construcció i gestió de les vies del servei de transport amb tren i com a primer pas per obrir el sector a la competència. Les dues empreses dependents del Ministeri de Foment tornarien així a formar un monopoli ferroviari públic. L'eventual integració ja es va comentar en la primera reunió que el nou president de Adif, Juan Bravo, va mantenir la passada setmana amb el comitè d'empresa de la companyia, segons han informat fonts sindicals.

La situació econòmic i financera que presenta Adif constitueix el principal factor per recuperar l'antic monopoli ferroviari públic. No obstant això, el fracàs de la liberalització del transport de mercaderies que va arrencar el 2005 i la decisió de retardar fins a 2020 l'entrada de competidors de Renfe en tràfic de viatgers són aspectes que també porten a plantejar la fusió de les empreses. Els operadors privats de mercaderies amb tren a penes han aconseguit en aquests anys un 20% del mercat.

En el cas de l'entrada de competidors de Renfe en transport de passatgers, si bé estava previst que s'iniciés pròximament, el nou equip de Foment ha de decidit ajornar-la fins a 2020, la data fixada per obrir el sector a tota la UE. Aquest fet limitarà els ingressos d'Adif, que bàsicament provenen del cànon o peatge que cobra a Renfe per l'ús de les vies i les estacions a fi d'amortitzar la inversió per construir-les.

Els números vermells d'Adif

A l'actualitat, Adif Alta Velocitat, la divisió de Adif encarregada de la xarxa AVE està en 'números vermells' (140 milions d'euros fins al juny) i suporta un endeutament de 14.575 milions. Així mateix, té obres de l'AVE en marxa valorades en uns 12.500 milions d'euros, encara que la licitació de nous treballs està en mínims històrics i molts dels que estan en execució estan paralitzats per diferents problemes.

L'endeutament, fonamentalment amb el BEI, constitueix la principal font de finançament de Adif, si bé també ha acudit en dues ocasions al mercat de capitals.

Renfe, en beneficis

Per contra, Renfe preveu tancar el 2016 en beneficis després d'aconseguir el 2015 els primers guanys de la seva història. L'operadora registra aquestes dades gràcies a l'explotació de l'AVE, que encadena rècords anuals de viatgers des de 2013. A més, ha reduït el seu deute, que se situa per sota dels 5.000 milions.

En el pla laboral, les dues companyies compten amb al voltant de 13.000 empleats. Després d'aprovar els nous convenis fa un any, ambdues aborden actualment les seves primeres contractacions de nous treballadors des de la crisi. L'eventual nova integració de les dues empreses ferroviàries públiques s'haurà de sospesar pels seus nous presidents, Juan Bravo en Adif i Juan Alfaro a Renfe, i el nou responsable de Foment, Íñigo de la Serna.