L'estiu es presenta mogut als aeroports, i no només al Prat (Barcelona), sinó als aeroports de tot l'Estat i fins i tot arreu Europa. Davant de la situació, el passatger ha de tenir clar que té drets i que pot reivindicar-los en cas d'afectació i, depenent de la situació, fins i tot pot rebre una compensació econòmica d'entre 250 i 600 euros.

Què cal fer si et cancel·len un vol?

Primerament, l'usuari té dret d'informació, pel qual la companyia té el deure de proporcionar tota la informació sobre la normativa en matèria de compensació i assistència.

Alhora, també té el deure d'informar per escrit de les dades de l'organisme responsable del compliment del Reglament (CE) 261/2004, que en el cas d'Espanya és l'Agència Estatal de Seguretat Aèria. Finalment, l'aerolínia també ha de proporcionar les alternatives de transports possibles.

M'han d'oferir algun servei si em cancel·len el vol?

L'afectat té dret d'assistència, que es tradueix que la companyia ha d'oferir menjar i beguda en funció del temps d'espera, i dues trucades o correus electrònics.

Alhora, en cas que el vol es produeixi l'endemà o més tard, l'allotjament i el transport des de l'hotel a l'aeroport també els ha de cobrir l'aerolínia.

M'han de pagar un altre vol?

El dret a reembors o transport alternatiu correspon a l'obligació de l'aerolínia d'oferir una de les opcions següents:

  • Devolució en 7 dies del preu íntegre del bitllet en el moment de compra en cas que el vol ja no tingui raó de ser en relació amb el pla inicial del viatge. Alhora, un vol de tornada al lloc d'origen com més aviat millor.
  • Trasllat a la destinació final el més ràpid possible en condicions de transport comparables, o bé en una altra data que convingui al passatger.
  • En cas que l'aerolínia no ofereixi un transport alternatiu en les condicions esmentades, si el passatger decideix viatjar per compte propi, té dret al reembors de les despeses per poder arribar a la destinació.

Tinc dret a una compensació econòmica?

Finalment, el passatger té dret a una compensació econòmica en cas de cancel·lació sempre que l'empresa no hagi avisat de la cancel·lació amb un mínim de dues setmanes d'antelació.

La compensació és variable en funció de la llunyania del vol fins al punt de destí. Així doncs, els valors estan estipulats en 250€ per a vols inferiors a 1.500 km; 400€ per a vols d'entre 1.500 i 3.500 km i 600€ per a vols de més de 3.500 km.

Situacions en les quals NO hi ha compensació

Si la companyia avisa entre 2 setmanes i 7 dies abans de la sortida del vol i el nou vol ofert surt amb 2 hores d'antelació com a màxim respecte de l'hora prevista de sortida del vol original, i arriba al destí amb menys de 4 hores de retard respecte de l'hora prevista d'arribada, el passatger no tindrà dret a compensació.

Tampoc no hi ha dret a compensació econòmica en cas que l'empresa informi de la cancel·lació entre 1 setmana i el mateix dia de la seva sortida, si el nou vol ofert surt amb 1 hora d'antelació com a màxim del previst originalment i arriba al destí amb menys de 2 hores de retard.

O bé, si la companyia ofereix un transport alternatiu i arriba a la destinació final amb menys de 3 hores de retard sobre l'hora prevista d'arribada, tampoc no es pot exercir el dret.

Què faig si Ryanair m'ha cancel·lat el vol?

En el cas concret de la vaga de Ryanair, cal que s'incompleixi el preavís de cancel·lació de 15 dies a fi que el passatger tingui dret a una compensació. Alhora, com Ryanair no ofereix vols de llarg recorregut, les indemnitzacions es mouen entre els 250 i els 400 euros.

Per comprovar si és un passatger afectat, consulti el calendari de vagues als aeroports aquí

Per tenir-ho una mica més clar

El·laboració: Generalitat de Catalunya