El preu de la llum es desploma aquest dissabte fins als 1,82 euros/MWh, segons els registres de l'Operador del Mercat Ibèric d'Energia (OMIE). Així, el cost de l'electricitat de l'últim dia de l'any és el més baix des del 31 de gener del 2021, quan el MWh es va pagar a 1,42 euros. La davallada s'aprecia bé si es compara amb el que va costar el MWh el mateix dia de l'any passat: 140,82 euros MWh. D'aquesta manera, serà el dia del 2022 amb la llum més barata després del mínim marcat aquest divendres de 5,47 euros/MWh. Concretament, el preu final per aquest dissabte és el resultat de la mitjana de la subhasta al mercat majorista, l'anomenat "pool" (2,65 euros/MWh) i el topall del gas, que restarà 83 cèntims. Sobre aquest punt, cal recordar que sense l'aplicació de l'"excepció ibèrica" la llum hauria escalat fins als 40,41 euros/MWh.
La caiguda del preu de la llum dels últims dies s'explica per un increment en la generació elèctrica procedent de fonts d'energia renovables, sobretot d'eòlica. Aquesta baixada també respon al fet que últimament estem vivint temperatures més suaus del que correspondria en aquesta època de l'any. A més, cal tenir en compte que els caps de setmana el preu de la llum ja acostuma a baixar, ja que hi ha menys demanda. En aquesta línia, escau esmentar que aquest desembre s'han registrat els tres valors més barats de la llum per als clients de tarifa regulada: el 25 de desembre, 10,63 euros/MWh; el 30 de desembre, 5,47 euros/MWh; i el 31 de desembre, 1,82 euros/MWh.
Val a dir que, aquest dissabte, el preu de la llum a Espanya és més baix que en altres països de la Unió Europea. Destaca sobretot el cas d'Itàlia, on es pagarà a 224,30 euros/MWh. I a França el preu de l'electricitat se situarà en 4,4 euros/MWh.

El preu de la llum cau un 36% al desembre en comparació amb el 2021
L'associació de consumidors Facua ha calculat que durant aquest desembre la factura de la llum ha baixat un 36% en comparació al mateix mes de l'any passat. D'aquesta manera, acumula tres mesos de baixades interanuals. Facua també ha detallat que el rebut mensual d'un usuari de la tarifa regulada s'ha situat de mitjana en els 89,82 euros, cost que contrasta amb els 140,62 de fa un any. L'associació de consumidors també subratlla que aquest desembre és la primera vegada des de l'agost del 2021 que la factura de la llum se situa per sota dels 90 euros.

Finalment, Facua ha alertat que, malgrat que el preu de la llum està lluny dels màxims històrics de fa uns mesos, al març es van superar els 500 euros/MWh. I que el rebut encara està un 29,6% per sobre del desembre del 2020. L'anàlisi de l'associació de consumidors també assenyala que durant el 2022 els usuaris han pagat les tres factures més cares de la història: 176,73 euros al març, 158,30 euros a l'agost, i 142,40 al juliol.