El Port de Tarragona ha tancat l'exercici 2016 assolint un total de 31,6 milions de tones mogudes en un any, un volum lleugerament inferior al 2015. Malgrat que aquesta xifra representa un 5% menys de tràfic total que l'any anterior (motivat principalment per la variació conjuntural en el tràfic de derivats d'hidrocarburs), la consolidació de la línia estratègica de diversificació ha permès obtenir uns bons resultats econòmics. A data d'avui i amb previsió del tancament de l'exercici, augmentarien l'import net de la xifra de negoci fins a 52,5 milions d'euros, un 1,3% que l'exercici anterior.

Segons han explicat des del port tarragoní, durant l'exercici 2016 destaquen els bons resultats en cereals, pinsos, fruita, vehicles, animals vius, 'project cargo' i creuers, entre d'altres. Alhora, el Port de Tarragona presidit per Josep Andreu ha mantingut els índexs de moviment de mercaderies en comerç exterior, així les exportacions a destinacions internacionals han fregat els 5 milions de tones i les importacions han superat els 21,7 milions de tones. A més, l'exportació de contenidors ha incrementat un 1,7% respecte el 2015, superant així les 24.300 unitats. Els principals països receptors de contenidors des d'aquest port són Israel, Guinea Equatorial, Nigèria i Turquia. 

L'hegemonia dels productes agroalimentaris

El Port de Tarragona és un dels primers ports del conjunt d'Espanya i del Mediterrani en tràfic de productes agroalimentaris. Durant el 2016, s'han registrat més de 5 milions de tones d'agroalimentaris, amb un creixement del 4,8% respecte l'any anterior. El creixement més significatiu ha estat el moviment de cereals i pinsos (+11,3%), i de fruites (+6,1%). Les empreses productores de pinsos estan ubicades en el 'hinterland' (zona d'influència) de la vall de l'Ebre i a Lleida. Anualment, pel port passen més del 60% de les matèries primeres per elaborar pinsos per a la ramaderia catalana, esdevenint així el primer port de l'Estat en tràfic de cereals i farines i també de pinsos i farratges.

Malgrat que la infraestructura tarragonina s'ha consolidat els darrers anys com a port de distribució dels productes químics i petroquímics gràcies a un creixement progressiu, com a conseqüència de la parada tècnica de Repsol i les situacions conjunturals del mercats internacionals, aquests tràfics han patit una davallada del 6% durant el 2016. 

Al llarg de l'exercici, el port tarragoní ha mogut 21,35 milions de tones de productes energètics. Els principals tràfics en energètics són el petroli cru que ha superat els 8,5 milions de tones (-1,7%), el fuel-oil fregant els 3 milions de tones (-4,3%), altres productes petrolífers amb 3,2 milions de tones (-15,8%) i productes químics amb 1,8 milions de tones (-11,6%). Holanda, Bèlgica, Estats Units, Turquia, Algèria, Itàlia, Aràbia Saudita i el Marroc són els principals països amb els que manté relacions comercials d'exportació i importació de productes petrolífers. 

L'alça dels vehicles i la millor temporada de creuers

La terminal del Port de Tarragona dedicada al tràfic de vehicles ha superat les 152.000 unitats mogudes (tant d'importació com d'exportació), un increment del 33,6% respecte 2015. Aquestes xifres superen les registrades en els últims cinc anys i posa de manifest que el moviment d'automòbils en aquest port segueix la tendència a l'alça dels últims mesos, i recupera els índex de moviment d'anys anteriors a la crisi econòmica. 

El mateix port també ha destacat que la temporada de creuers 2016 ha estat la millor temporada creuerística de la instal·lació portuària i consolida la tendència de creixement. Durant aquest any han arribat al port tarragoní 22 creuers, amb 14.000 creueristes. Al 2017, la previsió en aquests tràfics és de consolidar el creixement al port amb 40 creuers i 40.000 creueristes, així com amb l'aposta ferma de Costa Cruceros pel territori com a port base.

Diversificació de tràfics

En el marc de l'estratègica de diversificació de tràfics, es continua apostant pel moviment de mercaderies de gran valor afegit, com és el tràfic de bestiar, que representa una positiva repercussió econòmica per al sector primari ramader. L'exportació de bestiar al Port de Tarragona es consolida, ja són 268.995 caps de bestiar durant el 2016 carregats a les instal·lacions portuàries amb destinació països del nord d'Àfrica -Líbia, Líban, Algèria. 

Des de 2012, any en que es va iniciar aquest tràfic al Port, s'ha registrat un creixement exponencial de quasi el 300%. En el marc de l'objectiu de la diversificació, destaca la consolidació de l'aposta decidida pel tràfic de pasta de paper, consolidant la seva activitat superant les 410.000 tones mogudes. 

Més diversificació: Project cargo

El Port de Tarragona és un dels ports mediterranis més especialitzats en l'operativa de 'project cargo' per les possibilitats que ofereix, ja que compta amb especialistes en tot tipus de transports i en l'organització i coordinació dels mateixos des de l'origen a la destinació. Això es tradueix en una creixent demanda al port per fer treballs i projectes de 'project cargo'. La infraestructura portuària tarragonina presumeix d'oferir als seus clients àmplies àrees operacionals en els molls, les rampes ro-ro, i una bona accessibilitat via terrestre i ferroviària. A més, la ubicació estratègica en el Mediterrani atorga a la infraestructura un valor afegit enfront dels ports del nord d'Europa, a causa en gran part, a la favorable climatologia que permet dur a terme operatives de càrrega de 'project cargo' a l'aire lliure durant tot l'any. 

Al 2016, també es van realitzar grans projectes per a la industria d'Anvers (Bèlgica), entre d'altres, que van necessitar de sis embarcaments amb diferents mòduls en vaixells especialitzats de càrrega i ro-ro. La construcció d'un projecte d'aquestes característiques pot durar uns 10 o 12 mesos en construir-se i, normalment, es necessita de diferents operatives (embarcaments) per exportar aquestes grans estructures al seu país de destinació. En la construcció d'un gran projecte es necessiten al voltant de 1.500.000 hores de treball, el que suposa generar ocupació durant el desenvolupament del projecte. La majoria d'aquests llocs de treball es generen per a persones del territori, gràcies als de professionals amb què compta la indústria auxiliar de Tarragona.