El tràfic de mercaderies al Port de Barcelona ha transportat 41 milions de tones entre gener i octubre d'aquest 2016, un 6% més que al mateix període de l'any passat. Destaca especialment el transport de contenidors, que ha registrat un increment del 16% i supera l'1,8 milions de TEU (un TEU equival a un contenidor de 20 peus) durant els primers deu mesos de l'any, segons ha explicat l'organisme presidit per Sixte Cambra. En concret, els contenidors d'importació han assolit els 441.036 TEU i han augmentat un 10% respecte al 2015, mentre que els contenidors d'exportació han experimentat un increment acumulat del 4% i s'han situat en 566.614 TEU.

Segons el Port, aquests resultats responen al dinamisme dels intercanvis amb els principals socis comercials del Port. Així, dotze dels quinze primers països amb relacions comercials amb el Port han incrementat el seu comerç exterior amb la infraestructura catalana, alguns d'aquests de manera significativa com per exemple la Xina (+10%), els Estats Units (+8%), l'Índia (+10%), l'Aràbia Saudita (+9%), Mèxic (+8,5%), Brasil (+14%) i el Japó (+9%).

Automòbils i comerç exterior

Pel que fa al tràfic d'automòbils, entre gener i octubre el Port de Barcelona ha transportat 761.908 unitats, principalment de comerç exterior. El volum més important correspon a les exportacions (387.462 vehicles), que han augmentat un 3% després d'anys de creixements acumulats. Mentrestant, les importacions (169.387 unitats) han crescut a un ritme del 20%. En aquest sentit, dins l'apartat de líquids a granel, s'han transportat 9,7 milions de tones de mercaderies (+1%), principalment d'hidrocarburs. Destaca també l'impuls experimentat pel gasoil que, amb 2,3 milions de tones transportades, ha crescut un 27% respecte a l'any passat.

Per la seva banda, els sòlids a granel transportats han superat els 3,6 milions de tones (+3%), amb avenços importants pel que respecta al ciment i clínquer (+10%) i els cereals i les farines (+30%). En relació al moviment de passatgers, fins al mes d’octubre han fet servir el Port de Barcelona 3,6 milions de viatgers (+9%), ja sigui com a usuaris de ferris de línia regular (1,1 milions) o com a creueristes (2,4 milions).

Entre els passatgers de vaixells de creuer, són els de port base (aquells que inicien i finalitzen el seu itinerari a Barcelona) els que han experimentat un creixement del 17%. De fet, el segment de creueristes és el que fa una aportació econòmica més elevada a la ciutat, segons constata l'Estudi d'Impacte Econòmic de l'activitat de creuers del Port de Barcelona elaborat per la Universitat de Barcelona (UB).