Les grans cadenes que tenen més liquiditat que els petits negocis i una marca més ben posicionada tindran més fàcil la recuperació per sortir reforçades després de les crisis del Covid-19.
Aquesta serà una de les conseqüències després de la pandèmia en hotels restaurants o cafeteries, segons l'estudi 'Reinvenció del model de negoci del sector horeca en el nou entorn', elaborat per la consultora Roland Berger, i anticipat per Expansión.
El 2008, el preu va determinar el desenvolupament d'empreses com 100 Montaditos, Mercadona o Ryanair, i ara les grans empreses hauran d'adaptar el seu model de negoci, amb retallada de la despesa, creixement del canal online, professionalitat i innovació i una millora de la seguretat i salut del consumidor.
Ara el turisme no serà la solució en un procés de recuperació lenta, amb un escenari d'augment del teletreball. La confiança del consumidor no es recuperarà completament fins que hi hagi una vacuna.
La crisi també provocarà l'adaptació del nombre de locals si s'incrementa un consum més gran a la llar, el creixement de les promocions i la venda online.