En alta rellotgeria, Watches of Switzerland, Rabat i Bucherer han apostat de forma decidida per oferir la possibilitat de redescobrir rellotges de col·lecció. El sector de la moda de luxe i de l'alta joieria ha experimentat diverses transformacions en els últims anys, entre les quals figura una nova tendència: l'interès pel segment 'pre-owned' o els articles únics de segona mà. Segons apunten els experts, l'auge de la demanda cap aquest tipus de peces respon a noves preferències i inquietuds dels compradors, moguts també per la sostenibilitat a l'hora d'aconseguir una peça. A això, se suma l'aposta de les grans firmes per donar resposta a aquesta demanda, connectar amb el públic, i aprofitar una oportunitat de negoci que porta implícit un missatge de responsabilitat social i ambiental.

Les cases de moda de luxe, com Gucci, Balenciaga o Valentino, s'ha submergit en aquest mercat per donar una segona vida a les peces, sent més sostenibles, i ho han fet a través dels seus propis canals de venda o via plataformes digitals de referència. Així, peces i bosses de luxe poden canviar de mans per als interessats en obtenir peces de col·leccions passades i, a més, es referma la idea que el luxe és de qualitat, dura i es pot continuar venent.

El segment de l'alta joieria també ha viscut una situació similar. Recentment, una altra ensenya de referència a Espanya, el grup Rabat, va presentar el servei 'Rabat Pre-Owned & Vintage' pensat per oferir a col·leccionistes i amants de l'alta joieria la possibilitat de redescobrir rellotges amb una història única. La companyia, liderada per Jordi Rabat, s'ha convertit així en la primera firma espanyola en apostar d'aquesta manera tan decidida per aquest segment 'pre-owned' en alta rellotgeria davant de la demanda real que hi ha en mercat.

I és que, segons les previsions de mercat de Boston Consultoria Group, el 2026 es calcula que més del 30% de la rellotgeria de luxe correspongui a rellotges de segona mà. Per a firmes com la pròpia Rabat o també Watches of Switzerland es tracta de disposar de programes que permetin que d'articles exclusius amb un cicle de vida sense caducitat puguin ser gaudits per d'altres en les mateixes condicions en què es van manufacturar.

Una filosofia semblant a la de Bucherer, que el 2019 va identificar que els consumidors, més enllà dels últims models, mostraven interès pels rellotges atemporals, posant de relleu el seu "atractiu emocional" i la sostenibilitat. El seu programa 'pre-owned' va collir acceptació i el va estendre en els seus punts de venda d'Europa i els Estats Units, a més de la plataforma online.

Claus

En el segment de l'alta rellotgeria, segons destaca un altre informe de la consultora BCG del 2023, el mercat 'pre-owned' es caracteritza avui per ser transparent, impulsat per l'intercanvi d'informació en línia, avalat per serveis d'autentificació i format compradors informats i venedors establerts. A més, subratlla que el mercat de segona mà és essencial per als col·leccionistes que busquen rellotges especials i que ja no estan en producció. La seva anàlisi remarca que molts compradors de segona mà són més joves i obrir-se a la fórmula 'pre-owned' pot resultar una via per a les grans firmes per construir lleialtat cap a la marca i obrir-se a futurs clients.