Les noves dades de matriculacions d'aquest desembre tanquen un any a l'automoció catalana que és "per oblidar", segons afirma el president de la patronal de l'automoció, Jaume Roura. La caiguda de les matriculacions és d'un 28,82% respecte l’any 2019. Malgrat tot, aquest mes de desembre han remuntat les vendes per les compres de darrera hora de particulars i les empreses, així com per les automatriculacions dels concessionaris.

Alguns compradors també han avançat la compra davant la pujada d’impostos i perquè els incentius a la compra Moves i Renove no continuaran. Des de la Patronal Fecavem i el Gremi del Motor, expliquen que durant el primer trimestre d'aquest 2021, disposaran  "d'estocs matriculats per oferir els preus del 2020" fins esgotar existències.

Avís de nous impostos

Els concessionaris han automatriculat també els darrers dies de l’any, alguns atenent a les indicacions de la marca, altres a la voluntat d’evitar l’increment de l’Impost de Matriculació amb el canvi d’any en vehicles que ja tenen en estoc. També per l’impacte de la normativa europea que sancionarà els fabricants d’automòbils que superin la mitjana de 95 grams de CO2 per quilòmetre recorregut.

Fecavem i el Gremi del Motor van portar a terme una campanya comercial impulsada des d’aquesta institució amb vehicles d'ocasió el passat 10, 11 i 12 de desembre, amb ofertes per tot el territori distribuïdes des dels concessionaris i compravendes. Aquesta campanya, valoren que ha tingut un impacte positiu perquè "les vendes a particulars i a les empreses, descomptant les matriculacions tàctiques, han tingut un bon comportament". 

La polèmica, a partir d'ara, es trasllada en un nou impost, el del CO2. El president Roura, lamenta que el Govern de la Generalitat "no ha tingut cap mena de consideració pels usuaris i ha decidit aplicar l'impost de CO2 únicament a Catalunya". Una reivindicació que demana seguir la tendència de les altres comunitats i, com a mínim prorrogar-lo. El nou Impost sobre les emissions de diòxid de carboni CO2 gravarà a tots els catalans que siguin titulars d’un vehicle a motor, turisme o moto de més de 120 g/km o un comercial lleuger de més de 160 g/km.

I el mercat espanyol?

El mercat espanyol tanca per sobre de les 855M unitats amb una baixada percentual del 32% i aquest mal resultat ha estat causat pel confinament i la crisi econòmica i sanitària causada per la Covid-19.