L'any 2024 viurà, segons destaquen alguns experts, una acceleració tecnològica i, per tant, laboral i social, entre altres àmbits. No obstant això, malgrat les eines tecnològiques i anàlisi de dades, tota predicció empresarial o econòmica queda supeditada a la velocitat dels canvis i la incertesa geopolítica que actualment s'ha instal·lat al món.

Un dels sectors on la tecnologia, especialment l'IA, s'ha convertit en l'eina prioritària és el del màrqueting, la publicitat i la comunicació. El sector espera un creixement del 8.2% el 2024 a nivell mundial. La inversió total en publicitat superarà el trilió de dòlars per primera vegada en la història, segons estimacions de WARC, gràcies a esdeveniments com els Jocs Olímpics de París i les més de 70 eleccions que hi haurà al llarg i ample del planeta, entre elles les eleccions presidencials dels Estats Units.

Una de les veus especialitzades en el món del màrqueting i publicitat és Marina Specht, CEO de McCann Worldgroup a Espanya. En la seva anàlisi destaca tendències clau que impactaran en la indústria durant 2024. "Hi haurà un clar creixement, evolució i adopció massiva de l'IA generativa. Amb més de 100 milions d'usuaris actius de ChatGPT per setmana en el dia d'avui, el màrqueting i la publicitat és un dels sectors on més aplicació tindrà l'IA generativa", explica la líder del Grup a Espanya, que posa com a exemple l'aplicació en la seva companyia: "En McCann Worldgroup estem ja plenament immersos en l'adopció d'eines d'IA generativa i veiem la seva aplicació en dues àrees fonamentals: l'eficientación dels processos operatius d'una agència o un departament de màrqueting, i d'altra banda, la possibilitat d'utilitzar l'IA generativa per enriquir les capacitats i l'aportació de valor de cara a clients i consumidors."

Un altre dels aspectes que més destaca Specht de cara al futur, allunyant-se ja del més tecnològic, és el de la creativitat, que segons la seva opinió "lluny d'estar amenaçada, es veurà reforçada el 2024, amb un focus més gran per part dels anunciants en la construcció de marques sòlides, que generen reputació, fidelitat i propòsit, més necessari que mai a l'hora d'atreure no només els consumidors -especialment a la generació Z-, sinó també al talent jove. El màrqueting de continguts continuarà creixent i veurem noves col·laboracions entre la indústria de l'entreteniment i les marques, com va poder ser la pel·lícula Barbie, considerada com un dels casos de màrqueting més reeixits de 2023".

Reclutar talent serà una altra de les prioritats del sector el 2024, malgrat que reconeixen que existeix escassetat. Per a Marina Specht el talent ha de ser "el motor de la indústria creativa", i afegeix que "el repte en aquest sentit és doble. D'una banda, es tracta d'un sector que ha invertit molt en tecnologia en els últims anys i que ara ha d'enfocar-se en treure-li'n partit a les eines, i en transformar els processos de treball, que en alguns casos continuen sent els mateixos que fa 25 anys. Per una altra, vivim un moment d'humanització de la tecnologia i de tornada a la creativitat: el repte per a les agències i els departaments de màrqueting serà atreure als millors talents amb una proposta de valor renovada per a l'entorn laboral postpandèmic que estigui a l'altura de les demandes i les expectatives d'una generació Z que vol viure experiències rellevants i inspiradores allà on sigui, inclòs el món del treball".