La CEO de McCann Worldgroup España, ha destacat que "la força laboral del sector retail descansa en un 85% en les dones" i ha afegit que "a Espanya el 31% de les posicions de CEO al sector retail estan ocupades per dones".

McCann Worldgroup, Women in Retail (WiR) i CEOE han celebrat una jornada a la seu de la confederació empresarial sota el lema 'Lideratge femení en el Retail com a palanca de transformació i creixement de les companyies'. La trobada inaugurada per Val Díez, presidenta de la Comissió d'Igualtat i Diversitat de CEOE, i Cristina Delgado, presidenta de WiR, s'engloba en el context del Dia de la Dona i ha comptat amb la participació de dones líders de grans companyies de Retail que han explicat el que significa ser CEO en el context actual i quina marca l'agenda de dones que dirigeixen les principals empreses de Retail a Espanya.

La taula rodona, en la qual han participat Susana Sánchez, CEO PARFOIS; Anne Delmas, CEO VISIONLAB; Laura Ruiz de Galarreta, directora general de Comunicació i Relacions Institucionals i membre del Comitè Direcció d'IKEA, i Isabel Zarza, CEO Southern Europe -Dufry Group, ha estat moderada per Marina Specht, CEO McCann Worldgroup España i recentment nomenada presidenta no executiva de McCann Worldgroup a Europa, que en la seva intervenció prèvia ha aprofundit sobre els desafiaments de les CEOs el 2024.

Specht ha ofert dades rellevants sobre la situació de les dones al capdavant de companyies: "A Espanya, el 31% de les posicions de CEO estan ocupades per dones. En el rànquing del NRF Top 100 retailers dels Estats Units 2023, s'estima que menys del 10% d'aquestes empreses estan liderades per CEOs dones. Tanmateix, les dones prenen el 80% de les decisions de compra i influeixen en el 89% de les compres quotidianes".

Referent al sector del retail, l'executiva de McCann Worldgroup va explicar que es tracta d'una indústria moltes vegades injuriada, però no s'ha d'oblidar que "suposa en 5% del PIB a Espanya i és responsable del 9% de l'ocupació. Una indústria, la del retail, la força laboral del qual descansa en un 85% en les dones."

El canvi d'aquest tauler "s'inicia amb la visibilització del talent i l'experiència de les treballadores del Retail, que copen el lideratge de les àrees estratègiques funcionals a la cadena de valor de la indústria però que han de construir capital reputacional i relacional per accedir a les oportunitats de direcció de les companyies", va apuntar.

Per a Marina Specht el sector del retail s'enfronta a grans reptes, que també s'han d'abordar des de la perspectiva del lideratge femení. Va esmentar les tensions geopolítiques, la volatilitat econòmica i l'impacte de la inflació, per la qual cosa "s'espera un alentiment del creixement del retail el 2024, amb una evolució en valor del +3,9%, i un volum pla amb un +0,2%".

En segon lloc, va exposar com un altre dels reptes, la revolució tecnològica encapçalada per l'IA generativa, que intensifiquen l'agenda de transformació digital i l'imperatiu de reinvenció del negoci dels CEOs. "El retail és el segon sector del món quant a volum d'inversió en IA. Retailers amb forta implementació d'IA generativa i machine learning han aconseguit un creixement en vendes 2.3 vegades més gran i un creixement en EBITDA 2.5 vegades major que els seus competidors".

També es va referir a la transformació digital del punt de venda físic i la creació de noves experiències immersives i personalitzades, en línia amb les expectatives creixents d'un consumidor postdigital, que demanda experiències sense fissures entre la botiga física i digital. "Ens trobem amb un consumidor, en canvi, constant, poc fidel, i amb exigències molt clares respecte de la contribució de les marques als grans problemes de la societat i el planeta. Parlem de la Generació Alpha: nadius socials, còmodes amb l'IA generativa, amb una marcada consciència mediambiental i de sostenibilitat i una forta influència en la despesa familiar," va explicar Specht.

Així mateix, es va referir a l'informe Truth Atlas desenvolupat per McCann Worldgroup en el qual s'apunta que perquè una marca pugui guanyar-se al consumidor, ha de ser capaç de diferenciar entre el que són tendències 'd'avui', davant la qual cosa són canvis de consumidor duradors. "El risc de la desinformació i el deep fake, poden tenir un impacte reputacional enorme a les marques i els líders empresarials i en la pèrdua de confiança del consumidor, a més de posar en risc la democràcia i la civilització occidental," afegia la líder de McCann.

Per finalitzar va deixar una altra dada de Global Risk Report 2024, per a la reflexió: "El 45% dels CEOs de tot el món pensen que les seves companyies deixaran de ser viables econòmicament abans de deu anys si no es canvia el rumb actual".