El Port de Barcelona, amb col·laboració amb la startup AllRead Machine Learning Technologies (MLT), ha desenvolupat amb èxit una prova pilot per identificar contenidors i vagons i "millorar el control del transport ferroviari" amb la seva tecnologia basada en intel·ligència artificial.

La tecnologia desenvolupada per AllRead processa imatges i vídeos amb text i codis per extreure únicament la informació desitjada. Això obre la possibilitat a obtenir resultats òptims sense haver de desplegar sistemes excessivament complexos. Durant el període de vigència de la prova s'han registrat 950 trens i 13.500 contenidors amb un percentatge d'eficàcia del 99% entre tots els elements identificats. Aquesta tecnologia contribueix, segons els objectius del Port, a optimitzar les operacions i automatitzar la recopilació de dades de les mercaderies, afavorint els processos de càrrega i descàrrega de trens al recinte portuari.

Aquesta prova pilota va començar a inicis del 2020 i va finalitzar el mes de febrer passat, demostrant, mitjançant l'anàlisi d'un senyal de vídeo, que és possible retornar el registre de cada una de les matrícules dels contenidors, vagons i mapa del tren, sigui en posició vertical, horitzontal o combinades, fins i tot estant les esmentades matrícules brutes, trencades o parcialment cobertes. Les proves s'han realitzat tant de dia com de nit, per comprovar el funcionament del sistema en condicions d'escassa lluminositat.

La tecnologia aplicada al projecte ha estat desenvolupada pel Centre de Visió per Computador de la Universitat Autònoma de Barcelona i, tal com ha explicat el director general d'AllRead, Miguel Silva-Constenla, pretén "promoure l'omnipresència de la traçabilitat a les instal·lacions portuàries, eliminant les barreres financeres i tecnològiques que poguessin interposar-se en la seva adopció".

La promoció d'aquest tipus d'iniciatives forma part d'una aposta per la innovació i la digitalització al Port de Barcelona, segons explica la mateixa infraestructura en un comunicat. En aquest sentit, la presidenta del Port, Mercè Conesa, ha remarcat que "innovació i transformació" són les "eines bàsiques" de l'organisme per "avançar cap a un futur sostenible". Conesa ha remarcat que el Port de Barcelona vol ser "un agent de canvi al camí cap a la mobilitat intel·ligent i sostenible".