L'Institut Coordenades de Governança i Economia Aplicada ha publicat la primera anàlisi sobre l''Estat del mercat dels agregadors de mobilitat compartida a Espanya' i conclou que es poden estar donant condicions d'ús fraudulent de fons públics per al desenvolupament d'aquestes plataformes perquè no compleixen les exigències de la normativa.

Al document es descriu l'estat actual de les empreses espanyoles que actuen com a agregadors d'oferta de vehicles elèctrics d'ús compartit (bicicletes, motosharing i patinets) i es fa una anàlisi sobre les característiques d'aquests.

L'estudi del grup d'anàlisi sobre noves formes de mobilitat urbana de l'entitat, a més de comparar als actuals agregadors amb els seus competidors al Regne Unit o França, posa en dubte la seva capacitat per poder competir amb altres empreses més innovadores com la londinenca Citymapper o l'espanyola Meep, una plataforma llançada a Madrid que ha captat més de 2 milions d'euros i que ja treballa amb més de 35 operadors, com l'EMT de Màlaga o València, Malta Public Transport, Alsa o Radio Teléfono Taxi.

Segons l'anàlisi de l'Institut, els operadors més rellevants a Espanya són eCooltra, Yego i Acciona, i tenen una quota de mercat pràcticament monopolística a les principals ciutats com Saragossa, Barcelona, València o Madrid.

Els operadors més rellevants a Espanya són eCooltra, Yego i Acciona

L'anàlisi estudia una per una aquestes companyies, i destaca la falta de component innovador en demostrar que han externalitzat pràcticament tota la tecnologia que utilitzen empreses alienes, com Scutum, fabricant de Silence, motos utilitzades per Acciona i SEAT; la catalana Rayvolt, que fabrica les bicicletes de Yego o Invers, el principal sistema tecnològic que utilitza eCooltra.

Aquestes empreses tenen la consideració de start-up i s'uneixen, exposa l'anàlisi de l'Institut Coordenades, "a la bombolla d'empreses tecnològiques, havent obtingut finançament de fons d'inversió, com Yego, que recentment va tancar una ronda de finançament de 7,5 milions d'euros liderada per Ponooc, fons d'origen holandès."

D'altra banda, relata que eCooltra s'ha capitalitzat amb més de 50 milions d'euros per part del 'family office' alemany HS3, que són els amos de més del 85% de l'empresa, i l'any passat va encarregar la venda de la seva companyia al banc GP Bullhound, "sense èxit".

Per la seva part, afegeix, Acciona Mobility ha estat capitalitzada amb més de 14 milions d'euros per part de la seva empresa mare. "Totes elles manquen de tecnologia pròpia, la qual cosa posiciona a les empreses espanyoles per sota d'empreses com l'alemanya Tier o la francesa Pony", afirma l'estudi.

Finançament públic

Segons aquesta anàlisi, algunes d'aquestes empreses podrien haver estat "enganyant a l'administració pública en obtenir finançament d'entitats públiques com Enisa, alhora que externalitzen tota la seva innovació, com és el cas de eCooltra amb la suïssa Electric Feel, casualment la mateixa empresa que utilitza una altra empresa de motosharing de Barcelona anomenada Gecco, que té les mateixes motos que l'anterior i manca de pàgina web, o Invers, utilitzada per ambdues".

En l'anàlisi es critica la falta de pressupost en tecnologia i el focus d'aquestes empreses per capturar el mercat de la forma més ràpida possible, arribant a invertir molts milions d'euros en màrqueting, "sense haver demostrat ser rendibles. En aquest sentit, el Ministeri d'Indústria que dirigeix Reyes Maroto, es veuria involucrat pel presumpte ús fraudulent de fons, ja que es podrien estar malversant els diners del contribuent."

Els analistes de l'Institut recullen la recent protesta dels "nous operadors de motosharing de Barcelona per l'incompliment flagrant d'operadors ja instal·lats com Acciona i eCooltra en superar amb escreix el nombre de llicències adjudicades, comportament que no ha estat penalitzat encara pel consistori d'Ada Colau, malgrat que les empreses l'han admès en declaracions públiques".

En aquest sentit, s'inclou la dada que l'Oficina Antifrau de Catalunya ha anunciat l'obertura d'una investigació a l'equip de mobilitat de Colau per presumptes irregularitats en l'adjudicació d'un contracte d'1,2 milions d'euros.

Jesús Sánchez Lambas, vicepresident executiu de l'Institut Coordenades assenyala que "és necessari invertir en la creació d'empreses i convenis universitaris per fomentar la innovació i la creació de plataformes d'integració de diverses maneres de mobilitat que aportin valor a l'usuari, desenvolupant tecnologies que integrin realment tot el procés, aportant valor a la cadena productiva i a l'usuari, una cosa imprescindible si realment es vol treballar en una nova mobilitat"