El grup IAG, l’empresa matriu d’Iberia, British Airways i Vueling, va fer públic la setmana passada el seu interès per comprar Norwegian, l’aerolínia noruega low-cost per excel·lència. De moment, només n’ha comprat el 4,67% de les accions i l’oferta no ha anat més enllà d’una voluntat, però si això passés, cal tenir en compte algunes conseqüències.

L’atractiu de Norwegian

En poc més d’un any, Norwegian ha arrasat a l’Aeroport del Prat, el pòdium per excel·lència de les aerolínies de baix cost. La noruega ofereix viatges transoceànics a preus molt competitius, per la qual cosa ha aconseguit créixer un 80% en un any i quedar-se amb el 4% dels passatgers del Prat. Per la seva banda, IAG té el 41% de la quota.

Així doncs, per IAG, Norwegian suposa un competidor directe. Comprar-la incrementaria la seva quota del 41% al 45%, sumant el 4% de la noruega, i això només a Barcelona.

Norwegian lidera el creixement al Prat tant en rutes europees com transatlàntiques, i segons les xifres cedides per Aena, el primer trimestre del 2018 la noruega ha liderat la quota de mercat en rutes als Estats Units, amb un 35% de les places.

Com afectaria a Barcelona la compra?

Cal tenir en compte que Norwegian va aterrar a l’aeroport del Prat el 2015 amb 7 empleats. El ràpid creixement l’ha portada a tenir-ne més de 700 avui dia, i a oferir 10 destinacions nordamericanes, més de 3 a Àsia, i un total de més de 100 destins diferents només des de la capital catalana.

Norwegian és, per tant, un dels grans competidors d’IAG, que veu que el sector low-cost és el que, ara per ara, té més sortida, i Level, l’aerolínia de baix cost que IAG va crear per no quedar-se enrere davant la noruega, no ha aconseguit el creixement de l’última. Tot i això, cal preguntar-se si aquesta compra seria beneficiosa pel Prat.

D’una banda, es crearia un gegant dels vols low-cost intercontinentals, amb el 45% de la quota de l’aeroport barceloní. Sense aquesta competència directa, IAG tindria menys costos, però caldria veure com gestiona els beneficis. Segons els experts, es podrien donar canvis en els preus dels bitllets, tancaments de rutes o un canvi en l’estructura del personal. D’això dependria que les conseqüències per Barcelona i pels seus clients fossin bones o dolentes.

Sigui com sigui, per ara el futur del low-cost a El Prat és incert. De totes maneres, només la voluntat d’IAG per comprar Norwegian ha fet disparar les seves accions. Durant el 12 d’abril, dia en què es va produir la notícia, les accions de la companyia noruega van pujar més d’un 20% durant la jornada.