Hispasat s'ha incorporat al 'TOP 10' d'empreses operadores de satèl·lits, situant Espanya com a cinquena potència mundial del sector, segons una anàlisi que han efectuat un grup d'experts convocats per el Instituto Coordenadas de Gobernanza y Economía Aplicada.
Els analistes destaquen que un grup de deu operadors liderarà aquesta expansió del negoci i l'espanyola Hispasat consolida la seva posició en aquest 'top' mundial que està compost per empreses com les luxemburgueses Intelsat i SES, amb 59 i 52 satèl·lits en òrbita respectivament; la francesa Eutelsat, amb 37 satèl·lits; Inmarsat del Regne Unit i Telesat del Canadà amb 13 satèl·lits operatius cada una; l'espanyola Hispasat, amb 9; la japonesa SKY Perfect JSAT, amb 8; la brasilera Star One, amb 7; SingTel/Optus, de Singapur, amb 5 unitats operatives, i Viasat, dels Estats Units, que n'opera 4.
L'operadora espanyola lidera els serveis de transmissió de senyals de vídeo i la connectivitat en països de parla hispana i portuguesa i s'ha convertit en el principal pont de telecomunicacions entre Europa i Amèrica.
Iberoamèrica, assenyalen els analistes del Instituto Coordenadas, presenta una demanda creixent en banda ampla residencial i en llocs d'accés remot als quals no es pot accedir amb fibra òptica, Hispasat es troba en una posició adequada per atendre tota la demanda prevista.
Els satèl·lits geoestacionaris d'Hispasat transmeten més de 1.000 canals de televisió, essencialment d'Amèrica i Europa i, mitjançant acords amb capçaleres de cable, la companyia és present a 25 països d'ambdós continents. Concretament, dona servei a 10.600 capçaleres que repercuteix sobre 65 milions de clients finals.
Els analistes del Instituto Coordenadas estimen que la companyia està preparada per abordar els reptes que suposa el nou escenari de negoci que s'obre amb les constel·lacions no geoestacionàries de baixa i mitja altitud, que permetrà incrementar de forma notable el nombre de satèl·lits operatius.
Un altre mercat amb àmplies possibilitats d'expansió és el que ofereix la demanda de banda ampla d'internet en zones d'Espanya i d'Amèrica on una part important de la població no té accés a les prestacions que ofereix la xarxa de fibra. L'aposta per dotar de serveis de primer nivell a zones rurals o desproveïdes de connectivitat és estratègica per a la companyia, estimen els analistes del Instituto Coordenadas.
A aquest creixement exponencial de serveis per superar la bretxa digital se sumen les aplicacions desenvolupades per a serveis de telemedicina, aula digital i la digitalització de nombroses funcions d'agricultura i control forestal.
L'anàlisi del Instituto Coordenadas recull les projeccions d'expansió del mercat de satèl·lits en l'àmbit mundial per a la pròxima dècada, amb previsions d'assolir els 300.000 milions de dòlars sumant totes les activitats, des de la construcció de satèl·lits, llançadores i la seva posada en òrbita. Només en serveis de telecomunicacions s'estima que el mercat superarà els 20.000 milions de dòlars al final d'aquesta dècada.
Jesús Sánchez Lambas, vicepresident executiu del Instituto Coordenadas, estima que "és una molt bona notícia que Hispasat consolidi la seva posició al TOP 10 mundial dels operadors de satèl·lits. Però té importants reptes. El mercat espera una eclosió de nous operadors amb propostes de serveis que estimularan la competència i per a la qual l'operadora espanyola, segons la nostra anàlisi, està preparada".