No era el tema principal de la jornada, però ja s'ha avançat en una línia que és un reclam des de fa temps. Hisenda vol tenir en compte els errors humans que es poden derivar quan es fa la declaració de la renda i confirma que ja han avançat en el projecte anomenat dret a l'error en l'IRPF. L'encarregada d'explicar-ho ha estat la directora general de l'Agència Tributària, Soledad Fernández, que ha subratllat el treball que està fent aquest organisme per introduir un model d'avaluació de la conducta dels contribuents quan incorren en errors menors i involuntaris a l'hora de fer-ne la declaració i no produeixin perjudici per a l'administració. Aquest proposta va néixer el passat mes de maig en el Consell per a la Defensa del Contribuent per eliminar algunes sancions que s'imposen, sobretot als autònoms, per cometre errors en presentar impostos, com ara l'IRPF, però també amb l'IVA o l'Impost de Societats. El model podria seguir el d'altres països de la Unió Europea com França que eximeix de multes els contribuents quan cometen algun tipus d'error per primera vegada i sense mala fe en declarar els seus tributs. Ara, caldrà conèixer la lletra petita, sobretot en quins errors podrien deixar d'implicar una sanció i en quins casos, sí s'obre la possibilitat d'excepcionar o reduir els interessos de demora en determinats casos i fins i tot de rectificar errors després que els hagi detectat Hisenda.

Errors involuntaris

Segons explica el text de la proposta que va traslladar el Consell per a la Defensa del Contribuent a l'Agència Tributària, caldria estudiar la possibilitat sobre la base del model francès de millorar les possibilitats de rectificació d'errors per part dels subjectes passius sense patir la imposició de sancions. Això es podria fer de diferents maneres, incloent a la normativa algunes opcions com: una  exempció en els interessos de demora per declaracions mal presentades o presentades fora de termini; admetre rectificacions d'errors no expressos després de requeriment de l'administració; s'haurien de definir també quants errors s'admeten, per impost i en quant temps; també es proposa prendre en consideració l'historial del contribuent a l'hora de valorar-ne la responsabilitat; i intensificar les actuacions preventives que permeten i faciliten la regularització voluntària. Com a part dels esforços per millorar la conscienciació tributària, l'Agència Tributària posarà en marxa una "calculadora" on els contribuents podran conèixer quant aporten amb tots els seus impostos i de quina manera aquests recursos contribueixen al finançament dels serveis públics. Una altra de les novetats és la creació d'una aplicació per a la cerca d'immobles en subhasta, des de la qual podreu accedir a tota la informació i accedir a les licitacions.

Millora en la cita prèvia

En paral·lel, Soledad Fernández també ha anunciat que properament signarà un protocol amb la Plataforma de Majors i Pensionistes perquè les persones grans tinguin accés a una cita prèvia preferent presencial a oficines i fins i tot, quan l'organització del servei ho permeti, a ser atesos sense cita prèvia. També es reforçarà el servei telefònic per a aquest col·lectiu, en línia amb el reforç general de l'atenció telefònica que arrencarà aquest mes amb una prova pilot a Madrid i València. Més enllà d'aquest acord, l'Agència treballa en un nou sistema integrat d'assistència, i els ciutadans accediran a una versió millorada de l'aplicació de cita prèvia, des d'on podran decidir per quin canal volen ser atesos: aplicació, seu electrònica, presencial, telefònica, xat, videoassistència o per escrit a través d'Informa Plus. Fernández ha insistit que l'Agència bolca els seus esforços en actuacions preventives que millorin el compliment voluntari, aspecte que, si té èxit, suposarà una recaptació menor per control del frau, per la qual cosa ha advocat per replantejar el mesurament de resultats, intentant quantificar l'efecte induït i evitar exigir cada vegada més ingressos extraordinaris. Entre aquestes actuacions preventives hi ha el control de contribuents quan s'incorporen al cens, posar tota la informació disponible al servei dels contribuents (com passa amb els esborranys) o l'enviament d'avisos per advertir de possibles incompliments.