L'1 de setembre és la data en què l'Agència Tributària de Catalunya (ATC) farà un "salt molt rellevant", que permetrà "posar les bases perquè de cara al futur puguem assumir noves competències", ha explicat en una entrevista a l'ACN el secretari d'Hisenda, Lluís Salvadó. Divendres vinent l'ATC obrirà 14 noves oficines pròpies i 13 de compartides arreu del territori i haurà incorporat 256 nous treballadors per fer-les funcionar; s'assumirà el control total dels impostos propis i cedits (que fins ara eren gestionats per l'Estat); es posaran en funcionament noves fases dels nous programes informàtics, i es començaran a recaptar deutes de forma "massiva" per la via executiva, com per exemple les 300.000 multes impagades a l'any del Servei Català de Trànsit.

Oficines arreu del territori 

L'Agència Tributària es dota de múscul i es fa present a tot el territori. Les 14 noves oficines pròpies s'obriran a Terrassa, Sabadell, Granollers, Sant Feliu de Llobregat, Vilafranca del Penedès, Mataró, Manresa, Vic, Santa Coloma de Farners, la Bisbal d’Empordà, Figueres, la Seu d'Urgell, Reus i Tortosa. Aquestes s'afegiran als serveis centrals de Barcelona, ubicats a la Zona Franca, a les tres delegacions (Girona, Lleida i Tarragona) i a l'oficina del Poblenou, que va obrir al febrer. D'altra banda, les 13 oficines compartides amb els ens locals i supralocals adherits a la xarxa Tributs de Catalunya s'ubicaran a Berga, Móra d'Ebre, Valls, el Vendrell, Tremp, Solsona, Olot, Ripoll, Cervera, Vielha, Vilanova i la Geltrú, Igualada i l'Hospitalet de Llobregat.

Objectiu 2017: 800 treballadors

Per fer funcionar les noves oficines, s'han seleccionat 256 nous treballadors –la majoria dels quals són gestors tributaris i administratius– que s'han incorporat al llarg del mes d'agost de forma progressiva. Comptant aquests nous empleats, l'ATC tindrà una plantilla de 700 persones al setembre. La intenció és que a finals d'any en siguin 800. Després de l'estiu s'engegaran processos selectius per cobrir les places de 40 gestors tributaris i 24 inspectors tributaris. 

Però, d'on provenen aquests nous fitxatges? Com que l'Estat va vetar la possibilitat que l'ATC contractés personal que treballava a l'agència tributària espanyola, l'organisme ha buscat "alternatives", explica Salvadó. S'han posat en contacte amb més de 20 màsters de fiscalitat per "captar talent" a la universitat i han afavorit la incorporació dels registradors de la propietat, que al setembre deixaran de fer les liquidacions dels impostos cedits. 

L'ATC, proveïdor d'impostos

D'altra banda, a partir de l'octubre l'Agència Tributària de Catalunya gestionarà els 4.500 milions d'euros anuals que la Generalitat i les seves 170 empreses paguen a l'Estat en concepte d'IRPF, IVA i cotitzacions socials. Això significa que l'ATC canalitzarà el pagament d'aquests impostos a l'Estat. El canvi implicarà més "eficiència i agilitat", ha defensat Salvadó, que ha recordat que "en números absoluts, estem pagant més tributs a l'Estat que no pas els que rebem amb les actuals competències". Amb aquesta operació, l'ATC es transforma en proveïdor de serveis tributaris, ha dit el secretari d'Hisenda. A banda de la Generalitat i les empreses públiques, l'objectiu és acabar signant convenis amb altres administracions perquè l'ATC pugui gestionar els impostos que paguen a l'Estat.