HNA Group comprarà el 25% de Hilton al fons Blackstone, primer accionista del grup hoteler nord-americà, per una xifra de 6.500 milions de dòlars, el que equival a 5.970 milions d'euros, a raó de 26,25 dòlars per acció. Una operació que dins de l'acord d'inversió estratègica a llarg termini del grup xinès preveu tancar-se en el primer trimestre de 2017. L'entrada de HNA Group a Hilton li permetrà comptar amb dos representants en el seu consell d'administració, integrat per un total de deu membres, mentre que Blackstone continuarà comptant amb dos llocs, entre ells Jon Gray, que continuarà sent president.
Després de l'operació, que suposa una prima del 14,6% respecte al preu a què va tancar el grup hoteler en Borsa divendres passat, el fons Blackstone veurà reduïda la seva participació a Hilton el 21%, segons han anunciat el grup xinès i Hilton Worldwide Holdings. En aquest sentit, l'acord entre HNA Group, primer accionista de NH Hotel Group amb el 29,5% del capital, i l'accionista més important de Hilton arriba mesos després que un conglomerat liderat per la xinesa Anbang abandonés la pugna per fer-se amb Starwood Hotels & Resort Worldwide. Just després del creuament de diverses ofertes, que finalment va adquirir Marriott International creant el grup hoteler més gran del món.
A tot això, HNA entrarà també en unes condicions similars a les marques Park Hotels & Resorts i Hilton Grand Vacations, propietat de Hilton Worldwide Holding, juntament amb Conrad Hotels & Resorts, Curi i Double Tree, a més de Hilton. Ambdues empreses han revelat que Evercore ha actuat com assessor financer i WilmerHale i Morris, Nichols, Arsht i Tunnell com assessors legals d'Hilton, mentre que JP Morgan ha actuat com a assessor financer i Weil, Gotshal & Manges com assessors legals de HNA. Per la seva part, Simpson Thacher & Bartlett ha actuat com assessor legal de Blackstone.
Un acord amb restriccions
L'operació inclou certes restriccions acordades amb HNA en base a la capacitat de vendre qualsevol dels seus interessos a Hilton per un període de dos anys, així com a adquirir-ne més del 25% de les accions en circulació de la cadena Hilton, sense el consentiment de la seva matriu. El president i conseller delegat de Hilton, Christopher J. Nassetta, ha valorat positivament l'operació en tractar-se d'un inversor a llarg termini i un soci estratègic per a la cadena. "Creiem que aquesta relació mútuament beneficiosa obrirà noves oportunitats per a les nostres marques i hostes de tot el món, particularment en vista de la forta posició de HNA en el ràpid creixement del mercat de viatges i turisme a la Xina, sent el mercat de turisme emissor més gran al món", ha assegurat Nasseta.
Al seu torn, HNA Group ha justificat aquesta operació en l'estratègia del grup inversor xinès al mercat global de turisme entrant en una marca d'"una cartera inigualable per les seves marques d'alta qualitat i una reputació d'excel·lència operativa". "Des de la nostra inversió inicial a Hilton fa nou anys, l'empresa i el seu equip de lideratge han reportat resultats fenomenals", ha subratllat Gray, director de Blackstone i també president del consell d'administració de Hilton.