El Govern prioritzarà "preservar l'ocupació" de la indústria automobilística a Catalunya, que actualment dona feina a unes 143.000 persones, davant de la revolució del sector, on entren nous models de negoci com el vehicle autònom o hiperconnectat, i creixen fenòmens com el del cotxe compartit.

Després d'una reunió amb la comissió executiva permanent del Consell Català de l'Empresa, la consellera Àngels Chacón ha assegurat que cal actuar perquè hi ha "llocs de treball que poden perillar" i s'ha de veure "com es reorienten" de forma "immediata".

L'automoció representa el 10,2% del PIB català, amb més de 10.900 empreses en tota la cadena de valor, i per això el Departament d'Empresa estudia obrir línies d'ajut directes i una oficina "d'acompanyament" al sector, tot i que per Chacón cal treballar amb una estratègia "a llarg termini" per evitar fer, només, "pedaços".

Concretament, la reunió d'aquest dilluns, que ha aplegat l'administració pública, patronals (Foment, Pimec) i sindicats (UGT i CCOO), ha abordat "les línies estratègiques del futur del sector" i ha creat quatre grups de treball per parlar de "talent, innovació, captació d'inversions, transformació dels models de negoci i l'àmbit energètic", entre d'altres. 

Canvi de paradigma a Europa

Per Chacón, el canvi de paradigma de la indústria automobilística "afecta a tot Europa" i el "diàleg estratègic" i la "preocupació" es palpa també en estats com Alemanya o França. "Ens importen moltíssim els llocs de treball", ha afirmat. Segons la consellera, no cal "crear senyals d'alarma", però sí "ser-ne conscient" perquè si no s'actua ara més endavant potser s'hauran de "lamentar" pèrdues de llocs de feina en aquelles empreses que no s'hagin adaptat a les noves necessitats del sector.

La consellera ha admès que es pot parlar "d'ajuts directes" a les empreses, tot tenint en compte, però, la normativa europea anti-competència. "Haurem de mirar com apliquem aquests recursos i els definim estratègicament", ha dit, admetent que aquest tipus d'ajuts poden contribuir, en alguns casos, a "mitigar" situacions concretes, però calen també mesures estructurals. En aquest sentit, els fons podrien provenir no només del Govern, sinó també de la Unió Europea o de converses amb el govern espanyol

Comparant el procés actual a la indústria de l'automòbil amb la globalització de fa uns anys, Chacón ha dit que cal actuar per "responsabilitat". El Govern, ha explicat, analitzarà amb els actors econòmics i les empreses del sector on cal "reconversions" o en quin tipus de plantilla es pot potenciar una "diversificació del perfil" professional. "Posarem xifres, i ho quantificarem, ara no les podem donar", ha dit, evitant donar números sobre les possibles actuacions. 

Així mateix, la consellera ha explicat que l'Oficina de Transformació de la Indústria de la Mobilitat oferirà "acompanyament a les empreses" perquè els comuniquin les seves estratègies a curt i llarg termini per fomentar la "col·laboració públicoprivada". Per ara, però, el disseny i posada en marxa d'aquesta oficina encara no està clar, tot i que Chacón ha dit que probablement podrà tenir presència física i virtual.