El Consell de Ministres ha aprovat aquest dimarts el rescat de l'aerolínia Air Europa. Es tracta de la primera empresa que es beneficia d'aquesta ajuda per evitar la fallida per la crisi del coronavirus, canalitzada a través del Fons de Suport a la Solvència d'Empreses Estratègiques que gestiona la Societat Estatal de Participacions Industrials (SEPI).

L'ajuda concedida a aquesta companyia aèria consistirà en 475 milions d'euros i s'atorgarà en dos préstecs, segons ha anunciat la ministra d'Hisenda i portaveu del govern espanyol, María Jesús Montero, en la roda de premsa posterior a la reunió del Consell de Ministres.

El govern espanyol opera així per considerar que es tracta d'una empresa estratègica per a l'economia espanyola la viabilitat de la qual s'ha posat en risc per la pandèmia. A més, l'operació obre la porta a la compra d'aquesta companyia per part de Iberia. "Es tracta d'un suport públic que es canalitza a través d'un préstec participatiu per import de 240 milions. I, en segon lloc, d'un altre préstec ordinari de 235 milions", ha apuntat la ministra. Ambdós hauran de ser tornats en sis anys.

La presència de l'Estat a Air Europa

La Societat Estatal de Participacions Industrials (SEPI) va autoritzar l'operació d'Air Europa la setmana passada. L'objectiu d'aquest fons, dotat amb 10.000 milions, és donar suport puntual a algunes empreses que travessin dificultats econòmiques per culpa de la situació del coronavirus i que siguin considerades estratègiques.

Després d'aquesta operació, l'Estat tindrà presència en el consell d'administració d'Air Europa. "El govern espanyol es reserva al dret a nomenar dos consellers i es planteja que el conseller delegat estigui consensuat amb la part SEPI", ha explicat Montero. A més, la SEPI haurà d'autoritzar hipotètics acomiadaments futurs en la companyia aèria, cridada a continuar sent un operador destacat al "hub" (centre de distribució) de Madrid per la seva contribució a la connectivitat amb Llatinoamèrica i amb els dos arxipèlags.

L'Executiu té en compte també que Air Europa és la segona aerolínia espanyola amb major numero de vols per a les destinacions internacionals, ja que ho fa a 130 aeroports de 60 països.

Aquesta operació de suport públic aclareix incògnites de cara a la compra de la companyia per part de Iberia, que s'havia tancat fa exactament un any per 1.000 milions d'euros en efectiu però que la pandèmia va frenar. La nova situació de l'aerolínia ha portat Iberia a replantejar els termes de l'operació. "No comprem el mateix", va assenyalar divendres passat Luis Gallego, el conseller delegat d'IAG, el hòlding a què pertany Iberia, British Airways, Air Lingus, Vueling i Level.

Declaracions de la ministra d'Hisenda i portaveu del govern espanyol, María Jesús Montero sobre Air Europa. Vídeo: Europa Press

Una vegada aprovat el rescat, Iberia examinarà la nova situació d'Air Europa, que a més d'aquests 475 milions de diners públics, té un préstec de 140 milions d'euros avalat per l'Institut de Crèdit Oficial (ICO) i 600 milions de deute, amb uns resultats operatius negatius.

Els 475 milions d'euros aprovats pel Consell de Ministres són 75 milions més del que havia sol·licitat inicialment l'aerolínia, perquè l'agreujament de l'epidèmia des que Air Europa va demanar el rescat al principi de setembre ha empitjorat més, si cap, les perspectives de negoci per la caiguda del trànsit. Des de l'inici de la pandèmia, Air Europa té uns ingressos mínims, que van arribar a zero durant l'estat d'alarma. A més, ha de suportar costos com l'arrendament dels avions, que es "mengen" una mitjana mensual d'entre 25 i 30 milions d'euros, segons recull l'agència Efe.

 

Imatge principal: Un avió d'Air Europa en la pista a la terminal 4 de l'aeroport Adolfo Suárez Madrid Barajas. Foto: Europa Press