Bitllets sense numerar a l'Aerobús que impedeixen de seguir la seva traçabilitat i descontrol en l'emissió de factures. És la conclusió d'una anàlisi encarregada per l'Institut Coordenades de Governança i Economia Aplicada a una empresa especialitzada en estudis de mobilitat i transport que ha detectat defectes greus en la traçabilitat, el control i la documentació del sistema de bitllets de la companyia Monbus.
Monbus, que va obtenir l'adjudicació de l'Àrea Metropolitana de Barcelona de l'Aerobús (AMB), incompleix, segons aquesta anàlisi, les clàusules del contracte en les quals s'especifica com a falta greu "no portar l'adequat control i documentació dels indicadors que determinin el cànon a pagar pel concessionari".
El nou Aerobús, gestionat per Monbus, es va presentar el juliol de 2021 en un acte amb presència d'alts càrrecs de l'AMB, l'Ajuntament de Barcelona i directius de la companyia concessionària.
L'anàlisi encarregat per l'Institut Coordenades assenyala que, entre l'inici de la concessió el juliol de 2021 i, com a mínim, fins a finals d'octubre d'aquell mateix any, cap dels bitllets de les dues modalitats de l'Aerobús (senzill, i d'anada i tornada) no registrava l'obligatòria numeració identificativa. La irregularitat afectaria els tiquets dispensats per tots els canals de venda, és a dir, adquirits al conductor, al personal de parada, al web o a la màquina dispensadora. Els bitllets combinats AMB/Aerobús, en canvi, sí que presentaven la preceptiva numeració.
El treball encarregat per l'Institut Coordenades constata que el gener de 2022 la irregularitat es va solucionar per a tots els bitllets, excepte els adquirits a la màquina autovenda, que continuaven sense numerar.
L'absència de numeració als tiquets de l'Aerobús impedeix la seva fiscalització i traçabilitat, emetent una ombra de dubte sobre la gestió de Monbus i el control obligatori de l'AMB. A aquesta irregularitat se suma el descontrol a l'hora d'emetre factures, segons l'estudi. L'anàlisi encarregada per l'Institut Coordenades detecta que possiblement tampoc no es registra numeració de bitllet quan se sol·licita la factura de bitllets senzills. I en l'emissió, es confirmen, afegeix, altres errors que evidenciarien el descontrol com a duplicació de factures, errors en les dates de compra o equivocacions en el nom de les empreses que les sol·liciten.
El vicepresident executiu de l'Institut Coordenades, Jesús Sánchez Lambás, va subratllar la importància en el compliment de les obligacions dels contractes de licitació. "Com sabem, els contractes de licitació del transport públic tenen una gran competència i és vital vetllar pel seu compliment estricte, ja que, al final, es tracta d'un servei externalitzat del qual responen les administracions públiques i que, sobretot, repercuteix en la ciutadania".
El transport que uneix la capital catalana amb l'aeroport Josep Tarradellas és clau, també per al turisme. I més en una ciutat com Barcelona que, com reconeixien des de Transportes Metropolitans de Barcelona (TMB), necessita resoldre les apostes de transport públic de fora de la ciutat.
Dissenyat i licitat per l'AMB, opera des de l'any 1991. I, el 2019 va arribar als 5,7 milions d'usuaris. L'Aerobús uneix el centre de Barcelona amb les dues terminals de l'aeroport. Com tots els aeròdroms està gestionat per AENA, l'empresa pública titular dels aeroports d'interès general en Espanya.
Sobre l'anàlisi
L'anàlisi encarregada per l'Institut Coordenades de Governança i Economia Aplicada es basa en un treball de camp. Es va desenvolupar en sis onades de comptatges: els dies 14,15,19 i 20 de juliol de 2021; del 16 al 22 d'agost de 2021; del 13 al 19 de setembre de 2021; del 25 al 31 d'octubre de 2021; del 15 al 22 de novembre de 2021; i del 19 al 25 de gener de 2022.
Paral·lelament a les sis onades de comptatges, es van realitzar compres in situ de bitllets, es va analitzar a fons el web i l'app de l'Aerobús, i també es van fer controls en les parades del servei.