Freixenet i Codorniu, Codorniu i Freixenet. Dues empreses catalanes que no només comparteixen una llarga tradició familiar, rivalitat o lideratge internacional en el sector del cava, sinó ara també renovació del fons d'armari. O si més no, ampliació de productes amb vista als mercats exteriors. Objectiu: conèixer el nou consumidor millennial i adaptar-s'hi. Del cava i el vi al prosecco i la sangria. 

Prosecco, a la italiana

Freixenet acaba de llançar la seva pròpia marca de Prosecco. A la italiana, comptarà amb el reconeixement de qualitat d'origen "Denominazione di origine controllata (DOC)". D'aquesta manera, el primer productor de cava de la denominació d'origen catalana DO Cava s'aventura per primera vegada en una denominació estrangera. En concret, s'espera produir un milió i mig d'ampolles d'aquest vi espumós a la regió del Vèneto (nord-est d'Itàlia). Un dels principals mercats serà el Regne Unit, on el DOC Prosecco cotitza a l'alça i el cava, a la baixa. De fet, es calcula que els consumidors britànics beuen al voltant d'un terç de la producció anual d'aquesta beguda. O el que és el mateix, 112,7 milions d'ampolles el 2016. 

Freixenet

"Tenim confiança que aquest nou producte ens permeti convertir-nos en la primera opció de vi espumós entre els consumidors, alhora que continuem afegint valor a la nostra marca", ha assegurat la directora de màrqueting de Freixenet al Regne Unit, Liza Madrigal, a la revista britànica The Drinks Business. "El perfil perfecte de Prosecco per al paladar britànic", ha afegit. Ja està disponible als supermercats Ocado i Tesco per un preu de 10,73 euros. 

Coincidint amb la Fira Alimentària 2016 celebrada a Barcelona, la companyia ja va llançar Freixenet Ice. "Volem apropar-nos als joves, enamorar-los i dir-los que el cava també es per a ells, més enllà del classisme del brindis", va assegurar el director de comunicació de Freixenet i president del Consell Regulador del Cava, Pere Bonet. Llavors es tractava d'un producte pensat per servir en copa en forma de globus, amb glaçons i una infinitat de possibilitats (cogombre, menta, fruites...). Sol o combinat. Abans d'arribar a Espanya, ja havia passat per Alemanya, Rússia, França, els Estats Units, Suïssa i el Japó.

"Life is grape", la sangria

Encara colpit pel primer expedient de regulació d'ocupació (ERO)​ de la seva història, Codorniu també va a la recerca del consumidor millennial. Però en comptes d'un Prosecco, ho fa amb la sangria "Life is grape" de la varietat tempranillo. El seu eslògan és "gaudeix de la vida". I en especial, de la mediterrània. Aquesta sangria pertany a la marca Bach, que es va incorporar als cellers de Codorniu ara fa més de 30 anys i ha aconseguit convertir el seu vi blanc en la DO més venuda en el conjunt d'Espanya. 

Bach

Paral·lelament, Bach també s'ha atrevit amb el seu primer vi d'agulla, "Let it Frizz." Els joves tornen a ser una vegada més el públic més desitjat. 

Les ajudes d'Agricultura 

Freixenet i Codorniu han rebut un total de 5,64 milions d'euros en ajudes públiques durant el 2016. Això suposa repartir-se entre totes dues i les seves filials un 62% dels 9,1 milions en ajudes públiques que ha donat el Departament d'Agricultura a través dels fons europeus per impulsar la promoció del vi català fora de la Unió Europea (UE). Segons el Departament, la finalitat és "ajudar a la promoció de productes vinícoles en els mercats de tercers països".

La Generalitat concedeix aquestes ajudes provinents de la UE des de fa nou anys, i les atorga seguint un criteri de proporcionalitat en funció de les vendes de cada companyia. En tots els casos, les subvencions cobreixen com a màxim la meitat de la despesa global que les empreses destinen a accions de promoció a l'estranger.

DO: rècord i caiguda

La DO Cava, amb 235 empreses productores, ha venut 245,1 milions d'ampolles el 2016, que suposen un 0,42% més que el 2015. Un nou màxim històric que ha fet créixer un 2,3% la facturació global fins als 1.079 milions. Les exportacions ja suposen dues terceres parts del total de vendes. Ara bé, les vendes a la UE han baixat un 1,94%. I això preocupa, tenint en compte que la forta pujada de països com França (20,75%), el Japó (8,67%) i els Estats Units (7,65%) no ha compensat la caiguda de mercats clau com Alemanya (-14,1%) o el Regne Unit (-3,87%).  

Alemanya ha estat superada per Bèlgica al capdavant dels països compradors de cava. Però Bonet apel·la a la normalitat i ho justifica per la pujada de preus de Freixenet en els últims anys en un "mercat rígid als increments". I mentrestant, les vendes al mercat espanyol cauen un 0,80% fins als 86,1 milions d'ampolles. Lluny, encara molt lluny, dels 95 milions d'ampolles venudes el 2010. Prosecco i sangria, al rescat contra l'estancament.