L'Autoritat de la Competència de França ha imposat aquest dimarts a Google una multa de 500 milions d'euros per no haver negociat de bona fe una compensació per als mitjans de comunicació per l'ús de les seves notícies i continguts, a la qual cosa l'obliga una llei nacional.

L'organisme també ha ordenat al gegant nord-americà d'internet que presenti una oferta de remuneració als editors i a les agències de premsa per l'ús dels seus continguts protegits, sota l'amenaça d'haver de pagar 900.000 euros per cada dia de retard. "La sanció de 500 milions d'euros té en compte l'excepcional gravetat dels incompliments constatats i que el comportament de Google ha suposat retardar la bona aplicació de la llei sobre els drets afins", ha assenyalat la presidenta de l'Autoritat de la Competència, Isabelle de Silva, en un comunicat.

La multa arriba per l'aplicació d'una llei que des de 2019 obliga a les plataformes d'internet a negociar de bona fe amb els mitjans de comunicació una compensació per l'ús dels seus continguts als seus cercadors, protegits per drets afins. Tanmateix, l'Autoritat de la Competència ha constatat, després d'una investigació en profunditat, que Google "no ha respectat diversos requeriments legals formulats l'abril de 2020".

A més, la negociació del gegant de Silicon Valley amb els editors i les agències de premsa "no pot considerar-se que hagi estat portada de bona fe", ja que Google els imposava formar part d'un programa denominat Publisher Curated News, amb un servei específic anomenat Showcase. En fer això, agrega, Google "va refusar, com se li havia sol·licitat en diverses ocasions, tenir una discussió específica sobre la remuneració deguda per l'ús actual dels continguts protegits pels drets afins".

Aquest és el tercer revés que Google rep a França en els últims mesos en forma de sanció milionària. L'Autoritat de la Competència ja li va imposar el passat 6 de juny una multa de 220 milions d'euros per abús de la seva posició dominant al mercat de la publicitat en línia. Aquesta sanció va ser resultat d'una negociació amb Google, que va acceptar els càrrecs i va assumir una sèrie de compromisos en la seva política publicitària.

I el desembre passat, la Comissió Nacional d'Informàtica i Llibertats (CNIL) de França va multar Google amb uns altres 100 milions d'euros i a Amazon amb 35 milions per les seves polítiques de "cookies", que s'introduïen als ordinadors dels seus usuaris amb objectius publicitaris.