Eroski ha signat aquest dimarts amb la societat txeca i eslovaca EP Bidco l'entrada d'aquesta com a soci financer al 50% d'Eroski a Catalunya i Balears, ha informat el grup de distribució basc a la CNMV, una operació anunciada el passat 29 de març. L'ingrés rebut li ha permès a Eroski avançar aquest any el pagament del seu deute, ja que ha confirmat que ara com ara queda amortitzada íntegrament la quota d'amortització prevista per a desembre del 2021, 315 milions, en l'acord de refinançament subscrit amb els principals creditors.

Eroski buscava un soci des de finals del 2019 amb la finalitat d'enfortir l'estructura financera del grup i el seu posicionament en ambdues regions, on opera a través de la societat Supratuc 2020. Ho ha aconseguit amb EP Bidco, que s'incorpora com a soci paritari en els negocis de Catalunya, on funciona amb la marca Caprabo i Balears.

El nou soci d'Eroski està participat pel grup txec EP Corporate Group i l'inversor eslovac Patrik Tkác. EP Group és un dels principals inversors en el sector minorista d'alimentació a Europa, amb participacions amb metro, Casino Guichard Perrachon i la britànica Sainsbury's.

Després de la signatura, s'ha celebrat la junta constituent de la societat i s'han aprovat els seus estatuts socials. També s'han designat els membres del seu Consell d'Administració que està presidit pel director Corporatiu d'Eroski, Javier Amezaga. Eroski ha informat la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV) que l'operació no tindrà un impacte material significatiu en els resultats individuals ni consolidats de la societat, però sí en el seu deute. Eroski espera que l'import restant d'amortització del contracte de refinançament a tancament d'exercici se situï per sota dels mil milions d'euros.

Caprabo, comprada per Eroski el 2007, compta amb una xarxa comercial de 213 supermercats propis, 80 franquícies i una gasolinera que es concentra en tot el territori català i Andorra i en elles hi treballen més de 5.700 persones. A Balears, Eroski compta amb una xarxa comercial de 107 supermercats propis i 72 franquiciats, amb un equip de gairebé 2.500 persones. 

Negociació infructuosa amb Bon Preu

De fet cal recordar que abans de pactar amb EP Bidco, Eroski va negociar amb el Grup Bon Preu la venda de Caprabo, però finalment les negociacions no van prosperar. Segons Bon Preu els principals motius d'aquesta decisió van ser "la disparitat de criteris sobre el plantejament de l'operació" i "el desacord en les expectatives econòmiques entre les parts".

En el seu moment, des de Bon Preu van manifestar que apostaran per potenciar el seu creixement "a través de la seva expansió territorial segons els plans establerts". Així doncs el Grup Bon Preu se centrarà en el pla d'inversions previst per aquest 2021. Preveuen destinar més de 145 milions a l'obertura d'onze nous establiments, com ara el de Badalona, Sabadell, Mataró, Anglès o Cassà de la Selva; nous centres logístics; l'expansió del servei de compra per Internet; i la comercialitzadora d'energia elèctrica BonpreuEsclat Energia.