Avui, 4 de febrer de 2019, Facebook celebra els seus 15 anys. Mark Zuckerberg va crear el 2004 la plataforma que revolucionaria la societat a nivell global, si bé poques xarxes socials han aconseguit fer-se virals arreu del món tal i com ho ha fet aquesta. Ara bé, la de Facebook és una història dolça amb un final amarg; un èxit rotund que comença a tenir esquerdes cada vegada més evidents.

Facebook va néixer el febrer de 2004 amb la intenció de connectar els estudiants de Harvard, als Estats Units, a través d'una xarxa virtual. La idea va viralitzar-se de tal manera que Zuckerberg va decidir obrir-la al món, i a dia d’avui compta amb 2.167 milions d'usuaris actius i ha obtingut, el 2018, uns resultats extraordinaris: 22.112 milions de dòlars de benefici -un 39% més d'ingressos que l'any anterior, al voltant del 95% dels quals provenen de la publicitat-. Mirant les xifres, no sembla que la plataforma tingui problemes, però aquests van més enllà.

L'empresa de Zuckerberg té dos problemes principals, explica Ferran Lalueza, professor de comunicació de la UOC i expert en xarxes socials. D’una banda, “té la reputació sota mínims”, principalment degut als diversos escàndols que ha patit els darrers mesos. “Al principi semblava que Facebook tenia un objectiu merament social, de connectar la gent, però els ha caigut la careta: és una empresa orientada exclusivament al negoci i a obtenir beneficis”, explica Lalueza.

D’altra banda, Facebook es troba en un punt de creixement d’usuaris estancat, sobretot a Europa i Amèrica del Nord. “Només creix als mercats emergents”, explica l’expert, “Àsia i Àfrica, i alguna part d’Oceania”. 

Els adolescents, el flautista d'Hamelin

“Els adolescents són els que marquen la tendència a les xarxes”, explica Ferran Lalueza. “I cada vegada més han anat desertant de Facebook”. Ha passat de moda? En certa mesura. “Els joves busquen un espai per compartir les seves coses i estar lluny del control parental”, diu Lalueza. Als Estats Units, per exemple, fins el 34% d'adolescents d'entre 12 i 17 anys han assegurat que han deixat d'utilitzar Facebook perquè ho consideren "una xarxa d'adults". 

Aquest espai va ser Facebook durant una època, fins que, com explica el professor, els més adults van començar a seguir els joves fent-se perfils a Facebook, cosa que d’alguna manera aïlla els adolescents. Avui Facebook és encara la xarxa social més gran del món, que amb un total de 2.167 milions d'usuaris actius segons l'informe de We Are Social i Hootsuite, lidera el rànquing de les xarxes socials. Youtube és la segona, amb 1.500 milions d'usuaris, juntament amb WhatsApp. Els segueixen FB Messenger (1.300 milions), WeChat (980 milions), Instagram (831 milions) i Tumblr (794 milions). 

 

Tot i aquestes bones xifres, altres xarxes comencen a tenir grans creixements pel que fa als usuaris actius. A Europa, predominen sobretot Instagram i WhatsApp, "i com que són els usuaris més joves qui fan l'efecte crida i aquests cada vegada més estan prioritzant altres plataformes, els adults no trigarem a fer-ho també", apunta Lalueza. 

L'empresa de Zuckerberg és conscient d'aquest patró i "sap que Facebook no és etern". Per aquest motiu, doncs, ja fa temps va anunciar un pla per integrar Instagram i WhatsApp en una multiplataforma, tot i que la setmana passada el mateix Zuckerberg va explicar que la integració "es troba en fases molt inicials", per la qual cosa tot apunta que el 2019 encara no veurem aquesta unificació.

Els escàndols de Facebook

“Fins ara, Facebook s’ha anat ensortint dels seus errors, perquè és una empresa prou potent com per superar aquestes coses”. De totes maneres, Lalueza assegura que “estan jugant amb foc”, perquè “ja en van unes quantes, i acabarà tenint una repercussió no només reputacional sinó també econòmica”, assevera.

De fet, el 2018 ha estat un dels millors anys de Facebook a nivell financer, però un dels pitjors a nivell d'escàndols. Els més coneguts. com Cambridge Analytica o Russiagate, en són només alguns. Des que la xarxa social es va obrir al món, ha anat acumulant diverses denúncies i escàndols que han mermat la seva reputació. 

Aquest 2018 ha estat dels anys més durs per la reputació de Facebook amb el gran escàndol conegut com Cambridge Analytica. Va ser el març de l'any passat quan es va fer públic que Cambridge Analytica, una consultora, havia pogut accedir a les dades de 87 milions d'usuaris de Facebook; perfils que no havien autoritzat l'ús de les seves dades. Aquestes s'utilitzarien després per influir a les eleccions nord-americanes, amb campanyes dirigides. 

La consultora va tancar dos mesos després que es destapés la trama, i les accions de Facebook va caure en picat. Zuckerberg va haver de comparèixer davant el Congrés dels Estats Units per donar explicacions, assegurant que "arreglaria" el problema. 

Pocs mesos després, el setembre de 2018, Facebook es va haver d'enfrontar a una altra crisi: va rebre un atac informàtic, deixant exposades les dades de 50 milions de persones. I més tard, el desembre, un altre error de seguretat va deixar al descobert les fotografies de 6,8 milions d'usuaris. 

Finalment, fa tan sols quatre dies el web especialitzat en tecnologia TechCrunch destapava que Facebook ha pagat 20 dòlars al mes a adolescents i adults a canvi de poder conèixer de primera mà les dades del seu mòbil i els hàbits de la seva utilització. Facebook hauria començat a pagar fins a 20 dòlars al mes a persones d'entre 13 i 35 anys des de l'any 2016 a canvi que instal·lessin als seus telèfons mòbils una app anomenada Facebook Research a través de la qual el gegant d'internet aconseguia dades dels usuaris que li permetien conèixer noves tendències i competidors de tot el planeta.

Aquests han estat els més recents, però Facebook ja n'acumulava d'abans. Amb els diversos errors de la plataforma, es va començar a popularitzar el concepte fake news o notícies falses, després de saber-se que diverses organitzacions russes havien utilitzat les dades d'usuaris de Facebook per fer campanyes dirigides afavorint l'actual president dels EUA, Donald Trump, en les eleccions del 2016. 

Davant d'aquestes continuades crisis, es va posar en marxa la campanya #DeleteFacebook (eliminar Facebook), que, tot i que no va tenir un gran impacte, s'hi van sumar personalitats importants com el CEO de Tesla, Elon Musk, qui va eliminar els perfils de Tesla i Space X de la plataforma. 

Amb tot, val a dir que la majoria de xarxes socials tenen un cicle de vida molt curt, però les que més coneixem són les que han aconseguit sobreviure amb més força; són l’excepció. "Quinze anys és molt temps per una xarxa social, i malgrat els escàndols de l’empresa, encara té un temps de trajectòria”, conclou Lalueza.