Els fabricants d'automòbils més importants a nivell mundial van comptabilitzar unes pèrdues operatives de 10.794 milions d'euros durant el segon trimestre de l'any, la qual cosa suposa un 41% menys que en el mateix període de l'any anterior —quan els guanys van ser de 21.759 milions d'euros—. Així es desprèn del recent anàlisi realitzat per la firma de serveis professionals EY, que posa xifres a l'impacte del coronavirus al sector de l'automòbil després de la paralització del mercat i de la producció de vehicles.

Per a Xavi Ferré, Soci Responsable del sector d'Automoció i Transport d'EY a Espanya, "els resultats de l'informe mostren l'impacte que la pandèmia ha tingut a nivell mundial però, especialment, a Europa occidental que és on més s'han reduït les vendes". De fet, les xifres de pèrdues comptabilitzades en el segon trimestre pel conjunt dels 17 fabricants més importants del món suposen la primera ocasió en almenys una dècada en què es registren xifres negatives.

Cau la xifra de negoci un 41%

D'altra banda, la xifra de negoci dels fabricants d'automòbils va tancar el segon trimestre del 2020 amb un retrocés del 41% en comparació amb el mateix període de l'any anterior, amb 256.856 milions d'euros. Entre abril i juny, únicament sis fabricants d'automòbils van aconseguir guanyar diners. Hyundai va ser la companyia del sector que va comptabilitzar un benefici operatiu més important, amb 434 milions d'euros —un 52% menys— per davant de Tesla, amb 291 milions de guanys. El Grup PSA, per la seva part, va guanyar 241 milions d'euros en el segon quart de l'exercici —un 81% menys— mentre Toyota va obtenir un benefici operatiu de 115 milions (-98%). Kia també va guanyar diners en el període, amb 107 milions d'euros —un 73% menys—, i Suzuki, amb 11 milions —un 98% menys—.

En el costat oposat, el grup Volkswagen va comptabilitzar unes pèrdues operatives trimestrals de 2.394 milions d'euros, en comparació amb els 5.130 milions d'un any abans, mentre que Ford va perdre 1.835 milions (+195 milions el 2019) i Daimler va obtenir unes pèrdues trimestrals de 1.682 milions (-8%).

Tesla va registrar la menor caiguda dels ingressos

Totes les empreses analitzades van registrar una caiguda de vendes, que oscil·la entre el 5% de Tesla i el 57% de Mitsubishi. Els grups alemanys van registrar junts una disminució del 32%, mentre que les empreses franceses i nord-americanes van comptabilitzar un 49% i un 50% menys de vendes, respectivament. Per zones geogràfiques, els resultats mes acusats estan a Europa occidental, on les vendes van caure un 53%. Als Estats Units, el descens va ser del 34%. A la Xina, les vendes van augmentar un 1% —després de registrar una disminució per sobre de la mitja del 38% en el primer trimestre—.

Malgrat aquests resultats, les empreses del sector compten amb un gran "matalàs" financer, ja que la liquiditat disponible ha augmentat un 26% respecte al primer trimestre de l'any. Això es dona, gràcies, entre altres factors, a l'emissió de nous bons —segons EY—.  En aquest sentit, afegeix que el sector espanyol compta amb enormes avantatges al mercat internacional com és la seva competitivitat, una bona logística, a més d'una indústria de components molt forta i de qualitat, amb alts nivells d'eficiència". 

 

Imatge principal: Dos treballadors amb màscara en la planta de Mercedes-Benz a Vitòria. Foto: Europa Press