El debat sobre el Corredor Mediterrani segueix vigent. Avui se n'ha tornat a parlar extensament a la VIII Taula Estratègica del Corredor Mediterrani, presidida per la consellera d'Empresa i Coneixement, Àngels Chacón i el conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, on també hi han assistit la coordinadora del Fòrum europeu del Corredor, Iveta Radičová, i el nou coordinador del Corredor Mediterrani del govern espanyol, Vicent Boira.

"Les necessitats i les inversions pel Corredor Mediterrani estan definides, ara cal que ens coordinem millor i que prioritzem, i és el que farem des del govern de Catalunya", ha assegurat Calvet. A més, el Govern s'ha mostrat "satisfet" amb la Taula, assegurant que "hem pogut comprovar la unanimitat que hi ha en el sector econòmic, social i logístic per tal que el Corredor Mediterrani sigui una realitat; una realitat que creï riquesa i coneixement arreu dels diversos estats". 

Des del Govern, han apel·lat a la "falta de priorització" per part de l'estat espanyol, assegurant que "tots tenim clar que el corredor és europeu, i ens adonem que Europa prioritza el Corredor Mediterrani però com que se n'encarrega cada estat per separat, l'Espanyol ha prioritzat altres coses". Per la seva banda, Iveta Radičová ha dit que l'estructura radial "no té massa sentit", ja que "quan el tren arribi a Madrid, què faran? Saltar fins la frontera?", ha dit amb ironia. 

Alhora, la consellera Chacón ha assegurat el compromís del govern català dient que aquest és "un projecte de consens i ens hi posarem tots per coordinar-nos i executar-lo". "Volem una economia productiva, i aquesta infraestructura no només condiciona les inversions, sinó també activitat econòmica pel que fa al transport multimodal", evidenciant l'impacte que el Corredor té a nivell d'atracció d'inversions. 

Retrets i laments

Radičová ha lamentat la lentitud amb què s'està produint la connexió del Corredor al territori espanyol i, en especial, amb França, i ha posat com a exemple el túnel del Pertús (Alt Empordà), per on passa la interconnexió amb Europa. "La UE està basada en el principi de subsidiarietat. Brussel·les no pot fer res. Vostès han de posar-se d'acord. Han de coordinar-se i cooperar, obrint-se a un diàleg real entre els governs nacional i regional. Conec la situació política i per això ho dic", ha subratllat la coordinadora.

En aquest punt, ha considerat "una bogeria" que per un túnel com el del Pertús "hi passin només dos trens al dia", i ha comparat el que passa amb un espectacle assegurant que "si es tractés de teatre podria parlar-se d'una comèdia, encara que en la vida real és un drama".

Per la seva banda, Calvet també ha denunciat la situació del Túnel del Pertús, per on hauran passat en tancar aquest 2018 un total de 4.800 trens, quan la previsió inicial era de 34.000. Aquest percentatge d'ús de la infraestructura suposa que només s'està utilitzant un 7,5% de la capacitat prevista per a trens de mercaderies i un 20% per al tràfic de passatgers.

Trencar amb l'estructura radial

Boira ha assegurat, seguint en la mateixa línia, que "cal abandonar la posició radial que tradicionalment ha tingut el corredor per portar-lo a ser una infraestructura de dimensió global". En aquest sentit, Calvet ha explicat que "Europa marca el camí i hem trigat molts anys en definir-lo", però que ara els corredors ja estan definits, i és "un corredor que va des d'Algesires fins a Helsinki, per una via litoral".

Segons explica el conseller, "en el seu moment Catalunya va definir les terminals ferroviàries que considerava necessàries, i des del govern de la Generalitat insistirem en què es prioritzin aquestes inversions ja definides". Alhora, ha assegurat que "no tenim una visio estrictament catalana, sinó global". 

"No ens interessa un corredor que passi, ens interessa un corredor que connecti amb els llocs allà on hi ha producció", deia per la seva banda la coordinadora europea. "Si no hi ha intenció per part del govern regional, no es podrà fer res", i és per aquest motiu que ha demanat que primi la cooperació i que hi hagi més diàleg entre Espanya i Catalunya, i també a nivell global. "No és un tema només d'Espanya, sinó també de França, Itàlia, Alemanya i fins i tot Eslovàquia", ha assegurat.