Lluny d'una treva en l'estira-i-arronsa entre les diverses parts afectades pel tancament de les plantes catalanes de Nissan, l'empresa reitera i insisteix en què "les plantes catalanes ja no són viables" i cal tancar-les, quelcom que dista molt del que defensen els treballadors i els governs català i espanyol. Avui el conseller director general de Nissan Iberia, Marco Toro, ha insistit en la inviabilitat de les plantes i ha reivindicat, a més, la figura de Frank Torres com "el millor i més adequat executiu de la marca" per negociar el tancament.

Segons Toro, cal obrir diàleg per "aconseguir la millor solució per a tots", alhora que assevera que la decisió de tancar les plantes a la Zona Franca, Montcada i Sant Andreu "ha estat molt difícil emocionalment" però ha afirmat que el "compromís" de la marca amb Espanya es manté "intacte". D'altra banda, el directiu de Nissan Iberia ha celebrat el pla MOVES del govern espanyol però ha dit que l'Estat es manté encara "a la cua d'Europa" en foment de l'electrificació.

Defensa la inviabilitat de la planta

L'empresa va registrar oficialment l'ERO a Treball fa un parell de setmanes, i segons va explicar el conseller Homrani, es tracta d'un ERO per causes organitzatives i productives i no econòmiques, un fet que "demostra que l'empresa és viable". En aquest sentit, el conseller destacava que "és important situar-ho perquè reforça la posició de totes les administracions, patronals i sindicats que la planta de Nissan a Catalunya és viable". "No estem davant d'una decisió merament econòmica sinó estratègica" de l'aliança Nissan-Renault-Mitsubishi, afegia en aquell moment.

Això, però, continua sent part de l'estira-i-arronsa amb l'empresa, que defensa reiteradament que les plantes catalanes "ja no són viables" tot i els motius que justifiquen l'ERO. Alhora, Toro recorda que l'objectiu de Nissan és aconseguir d'aquí a 2023 la venda de 5,4 milions de vehicles, per créixer un 0,2% de quota de mercat mundial i arribar al 6% en 2023. Aquest pla estratègic, però, suposa la necessitat de "mesures d'ajust de costos per tornar a la companyia la seva competitivitat i capacitat de creixement i inversió", explica Marco Toro, que detalla que per això la marca va anunciar la seva intenció de tancar les plantes de Zona Franca, Montcada i Reixac i Sant Andreu de la Barca.

"Prendre aquesta decisió ha estat molt difícil emocionalment per a tots aquells a Nissan que sentim la planta a prop, però és un fet que després d'haver analitzat totes les opcions possibles, el projecte ja no és viable", ha subratllat el directiu.

El retard espanyol, un problema

El conseller director general de Nissan Iberia apunta també el retard espanyol en matèria de transició energètica. Toro ha aplaudit les iniciatives del govern espanyol, però "tot i això, seguim a la cua d'Europa. Per això, hem de ser conscients que si s'esgoten les ajudes al mercat del vehicle elèctric, el mercat tornarà a paralitzar-se. La solució podria ser un IVA reduït per als vehicles electrificats", apunta Toro.

I és que l'estratègia de Nissan està molt enfocada al vehicle elèctric i sostenible. Un lloc on la visió no està tan desenvolupada pot suposar una pega per tenir-hi les plantes, tal com afirmava a ElNacional.cat la física i patrona de Renovables, Assumpta Farran, qui defensa que a Espanya "hi ha hagut un problema de manca de visió, que és el que requereix la política industrial, i sovint és més important que la manca d’inversió", explica. 

Segons la física, les fusions i els reagrupaments com el de Nissan-Renault-Mitsubishi plantegen "un canvi absolut d’orientació que no es produeix de fa 15 dies, sinó de fa 10 anys, i qui més qui menys en el govern ha posat el cap sota l’ala", critica. "S'ha fet un ludisme des de l’Estat, i això és desastrós". Recordem doncs que un dels principals projectes de Nissan era el vehicle elèctric i projectes lligats a les energies renovables, i fa aproximadament 6 anys que té un programa totalment lligat a l’energia, cosa que incita a buscar un ecosistema més alineat amb les seves prioritats.