Un informe de la Junta Nacional de Seguretat del Transport (NTSB) dels Estats Units ha desvelat el perquè de la implosió mortal del submarí del Titanic el juny del 2023, un accident a l'Atlàntic Nord en el qual van morir instantàniament les cinc persones a bord de l'aparell. El document apunta cap a una enginyeria defectuosa, que "va donar com a resultat la construcció d'un recipient a pressió compost de fibra de carboni que contenia múltiples anomalies i no complia els requisits necessaris de resistència i durabilitat". De la mateixa manera, assegura que OceanGate —l'empresa propietària del submarí Titan— no va provar adequadament l'aparell i que desconeixia la seva veritable durabilitat. L'informe també deia que les restes del Titan s'haurien pogut trobar abans si la companyia hagués seguit les directrius estàndard de resposta a emergències, cosa que hauria estalviat "temps i recursos, tot i que en aquest cas no va ser possible un rescat".
El document publicat per l'NTSB coincideix amb un d'anterior publicat per la Guàrdia Costanera a l'agost, que descrivia la implosió del submarí com a evitable. La Guàrdia Costanera va determinar que els procediments de seguretat d'OceanGate tenien "defectes crítics" i van trobar "disparitats flagrants" entre els protocols de seguretat i les pràctiques reals. Després de l'informe de la Guàrdia Costanera, un portaveu de l'empresa va oferir el condol a les famílies dels morts. Ara, la companyia s'ha negat a fer comentaris. En la implosió van morir el CEO d'OceanGate, Stockton Rush; l'explorador subaquàtic Paul-Henri Nargeolet, conegut com a Mr. Titanic; l'aventurer Hamish Harding, i dos membres d'una prominent família pakistanesa, Shahzada Dawood i el seu fill Suleman Dawood. L'accident va provocar demandes i peticions per una regulació més estricta de les expedicions privades en aigües profundes.
Canviar les regulacions
L'informe de l'NTSB recomana que la Guàrdia Costanera encarregui un grup d'experts per estudiar els submergibles i altres vehicles de pressió per a l'ocupació humana, així com que implementi regulacions per als vehicles que es basen en aquest estudi. El document afirma que les regulacions actuals per a petits vaixells de passatgers "permetien l'operació del Titan per part d'OceanGate de manera insegura" i demana difondre les conclusions a la indústria, que ha crescut en els últims anys mentre ha crescut l'exploració amb finançament privat. Finalment, l'informe assegura que l'empresa era conscient de la possibilitat de regulacions de la Guàrdia Costanera abans de la implosió i descriu la cultura corporativa d'OceanGate, citant un tècnic d'operacions que va deixar l'empresa després d'expressar la seva preocupació per anomenar "especialistes en missions" els passatgers que pagaven. Aleshores, el CEO de l'empresa va respondre que "si la Guàrdia Costanera es convertís en un problema... es compraria un congressista i el faria desaparèixer", segons l'informe.
El submarí havia estat fent viatges al lloc del derelicte des del 2021. L'última immersió va ser la del matí del 18 de juny del 2023, quan dues hores més tard va perdre el contacte amb el vaixell de suport. Vaixells, avions i altres equipaments es van traslladar ràpidament al lloc dels fets, a uns 700 quilòmetres al sud de Saint John's (Terranova, Canadà). La recerca de supervivents durant diversos dies a les costes canadenques va ser notícia internacional, tot i que aviat va quedar clar que no hi hauria supervivents. Aleshores, la Guàrdia Costanera i altres autoritats van iniciar llargues investigacions sobre el que havia passat. I ara és quan hem conegut les conclusions de l'NTSB.