El Ministeri de Foment ha anunciat que està disposat a abonar el rescat de nou autopistes de peatge que estan en fallida: les autopistes radials de Madrid; la M-12, que connecta la capital amb l'aeròdrom de Barajas; l'AP-41, Madrid-Toledo; l'AP-36, Ocaña-La Roda; la circumval·lació d'Alacant i la Cartagena-Vera. L'Estat s'encarregarà d'explotar-les fins que al llarg de l'any en torni a cedir la gestió a empreses privades mitjançant el llançament d'un concurs públic. D'aquesta manera els contribuents hauran de pagar per unes infraestructures que van ser molt qüestionades des del moment de la seva construcció. Molts analistes ja preveien que no tindrien prou usuaris per ser rendibles. En realitat, per això les concessionàries van establir clàusules que garantien la devolució de les infraestructures a l'Estat en cas de fallida, i el cobrament de la part no recuperada de la inversió. Una estratègia que anul·la qualsevol risc empresarial.

Pendents de resolució judicial

"El Departament està preparat per assumir les autopistes en la data que sigui", van assegurar fonts del Ministeri que dirigeix Íñigo de la Serna. Foment va firmar l'estiu passat un conveni amb la seva Societat Estatal d'Infraestructures Terrestres (Seittsa) pel qual va encomanar a aquesta firma prendre les autopistes trencades a partir d'aquest mes de gener de 2018. La data exacta en què Seittsa es vagi fent càrrec de les vies dependrà de la conclusió dels processos concursals que segueix cadascuna a diferents jutjats de Madrid. "Es tracta d'un procediment que depèn dels jutjats, no del Ministeri", indiquen les esmentades fonts de Foment respecte a la data estimada per al rescat. En l'actualitat, totes aquestes autopistes, a excepció de l'AP-41 Madrid-Toledo, ja estan culminant els dits processos, això és, en la fase de liquidació dels seus respectius concursos. No obstant això, en molts casos, encara queda per aprovar el pla de liquidació. En el cas de la Madrid-Toledo, malgrat ser la primera que va fer fallida, el seu procés concursal ha estat més lent i encara no ha arribat a liquidació per les dificultades d'algunes de les empreses de la seva societat concessionària, com és Isolux, constructora també en fallida.

Sis anys de litigi

El Ministeri finalment assumirà les autopistes gairebé sis anys després que el maig de 2012, en plena crisi, comencessin a entrar en concurs, llastades per la caiguda dels seus trànsits i els problemes de deute que els va generar el sobrecost que van pagar en les expropiacions dels terrenys. Després de sospesar en els últims anys diferents mesures i plans per resoldre la seva situació o rescatar les autopistes, finalment l'actual equip de Foment va optar per assumir les vies i posteriorment tornar a licitar-les.

Qui paga?

No obstant això, el rescat de les autopistes, malgrat resoldre la seva situació operativa, obrirà un previsiblement llarg enfrontament judicial entre Foment i els creditors de les autopistes, que suporten un passiu de 3.400 milions d'euros. L'origen d'aquest conflicte serà el càlcul de la denominada responsabilitat patrimonial de l'administració (RPA), l'import que l'Estat ha de pagar als actuals concessionaris de les autopistes per la inversió que van realitzar en la seva construcció. Foment estima que serà una 'factura' d'uns 2.000 milions d'euros, si bé els fons que s'han anat quedant amb el deute de les vies calculen, i estan disposats a reclamar, uns 4.500 milions. Aquests fons, tots ells internacionals, copen el 75% del passiu de les vies. Un altre 10% està en mans de l'ICO i la resta es reparteix entre diversos bancs, segons van informar fonts dels creditors.

Interessos de demora inclosos

Els fons estan disposats a acceptar els 2.000 milions de RPA que pagui Foment, però posteriorment litigaran fins a aconseguir la resta i, en cas d'aconseguir-ho, també reclamaran els corresponents interessos de demora. En aquest cas, estimen que el rescat de les autopistes "costarà als espanyols" entre 220 i 330 milions d'euros més. Per la seva banda, el Ministeri confia en afrontar part de l'import que finalment hagi d'abonar per aquest concepte amb els recursos que capti amb la relicitació de les autopistes.