"Catalunya és una nació digital, una nació tecnològica", assegurava el president de la Generalitat, Carles Puigdemont, durant el passeig inaugural del Mobile World Congress (MWC) a la Fira Gran Via d'Hospitalet. Paral·lelament, la Fira de Montjuïc (antiga seu del congrés de mòbils més gran del món) no ha volgut perdre pistonada i ha organitzat per quart any consecutiu el congrés d'emprenedors 4 Years From Now (4YFN) especialitzat en startups tecnològiques.

En aquest sentit, el CEO de la Fundació Mobile World Capital, Aleix Valls, ja avançava en una entrevista a El Nacional que tant el MWC com el 4YFN són "programes totalment complementaris" ja que mentre el primer fa referència a l'empresa consolidada a la recerca de mercats globals, el segon exposa projectes en creació innovació que també està buscant finançament. "Aquell que venia al Mobile buscant innovació, startups o oportunitats d'inversió descobreix el 4YFN i acaba pensant que és el seu lloc natural", afegeix.

A la recerca d'aquest diàleg complementari entre tots dos congressos reconeguts mundialment, El Nacional ha parlat en exclusiva amb tres empreses del Mobile i dues startups del 4YFN que no han deixat indiferent a ningú. Cadascuna en la seva especialitat, cadascuna en la seva lliga però en conjunt, ja han començat a triomfar de cara al món. Tot plegat, gràcies també a l'impuls d'Acció i Barcelona Activa.

eCooltra, la revolució de la mobilitat flexible

De camí cap a la mobilitat flexible i sostenible, arriba a tot gas eCooltra que et permet llogar una motocicleta per minuts i desplaçar-te a qualsevol punt de Barcelona sense haver de pensar en res més. Del vehicle, el casc, l'assegurança o el manteniment, se n'ocupen ells. Fa tot just un any (amb un estudi previ de tres anys més), l'empresa barcelonina Cooltra que lidera el transport de les dues rodes va llançar eCooltra en una clara aposta pel vehicle elèctric i l'economia col·laborativa. 

eCooltra

"Estem molt contents i ens hem aventurat a fer l'expansió internacional", assegura el CEO d'eCooltra, Oriol Marimón-Clos. Una nova fase de llançament de 25 motocicletes a Madrid, Lisboa i Roma, a l'espera d'arribar a les 250 durant el mes d'abril. Mentrestant, Barcelona ja en té 250 més.

"Necessitàvem fer aquest primer pas internacional per demostrar-nos que som capaços, funciona i què comporta gestionar diferents països des de Barcelona", afegeix just abans de remarcar que "un dels principals cavalls de batalla que hi ha al vehicle elèctric és el preu". En el seu cas, 24 cèntims al minut. El Mobile els ha ajudat en la seva voluntat de sumar partners per trobar noves solucions tecnològiques i seguir-se internacionalitzant. 

Signaturit, una firma per a la seguretat digital

No totes les startups poden tenir en poc més de 3 anys clients de la talla del FC Barcelona, Vocento o Mediapro. Aquest és el cas de la plataforma Signaturit que ofereix solucions de firma electrònica sense necessitat d'accedir a plataformes externes ni descarregar ninguna aplicació. Uns mesos després d'haver guanyat el premi Emprenedor XXI de Catalunya impulsat per La Caixa, Signaturit segueix triomfant.

Signaturit

"Signaturit és una solució que permet tenir i enviar contractes signats amb totes les garanties legals, d'una forma 100% legal i sense necessitat d'instal·lar cap aplicació", explica un dels fundadors de Signaturit, Salvador Severich, mentre que "abans, hi havia molts processos i contractes que es quedaven penjats perquè faltaven signatures". Enviar, firmar i gestionar a través d'un correu electrònic és fàcil i segur gràcies a la seva biometria. Això inclou, velocitat, acceleració i pressió de la signatura com a garantia per resoldre qualsevol disputa de firmes. Pròxims objectius: consolidar-se a Bèlgica i Holanda i entrar a França i Alemanya.

Més enllà d'una firma del president de la Generalitat que llueix des de fa tres dies al seu estand, aquesta nova edició del Mobile ha permès a Signaturit tenir reunions "de qualitat" per guanyar volum de negoci amb clients finals com són bancs o asseguradores.  

Gumsup, el win-win de la publicitat amb premis

En un moment on la publicitat està present a cada racó de cada ciutat del món, innovar no és fàcil però l'aplicació de Gumsup ho ha aconseguit adaptant-se al win-win dels nous temps. "Vaig veure que la publicitat tenia un valor i que la gent pagava molt per posar anuncis mentre que el client final no obtenia cap premi", explica el CEO de Gumsup, Joan Espinal. Dos anys i mig després, Gumsup es dedica a incentivar el consum de publicitat a canvi de premis. 

GumsUp

Després d'haver fet un gir en el model de negoci i reprogramar la plataforma, la startup catalana ha aconseguit crear un catàleg de premis "atractiu pels joves" en col·laboració amb marques referents com Itunes, GooglePlay, Playstation o Xbox. Segons Espinal, "som una empresa de fidelització que funciona a partir de punts on després de comprar un producte, les companyies poden recompensar els seus clients amb regals que realment els hi interessin". 

De moment, Gumsup ja té dos grans clients Kantar Worldpanel i TNS però preveu expandir el seu model de negoci 100% internacional a altres grans multinacionals. En aquest sentit, el Mobile els ha obert les portes de Llatinoamèrica, Estats Units i Àsia. "M'ha sorprès perquè hem trobat clients finals, tele operadores o marques que volien utilitzar la plataforma de Gumsup. Estem fent el salt internacional", conclou Espinal. La publicitat es reinventa de veritat quan no només guanya el que la fa sinó també el que la rep.

Boxmotions, la casa al traster

"El traster a la porta de casa teva". Aquest és el lema de la startup barcelonina Boxmotions fundada per Pol Karaso i Àlex Corbacho al maig de 2016 i que pretén resoldre tres problemes dels trasters convencionals: desplaçament, memòria i preus estàtics. Dels problemes a les solucions, "recollim els articles perquè el client no s'hagi de moure, fem fotografies i posem a disposició un catàleg online perquè es pugui gestionar tot a distància i som flexibles amb els preus en funció dels items", explica Karaso. 

BoxMotions

De moment, Boxmotions opera a l'àrea metropolitana de Barcelona però preveu expandir-se a Madrid, Londres i París en un termini de poc més d'un any i mig. En una autèntica declaració d'intencions: "Volem revolucionar la manera de guardar les coses i aterrar en grans ciutats". Els seu competidor és el traster de lloguer però estan disposats a millorar l'experiència amb una logística integral que a més, aporta transport, memòria i preu flexible. "Si vols deixar-nos tota la casa, nosaltres la guardem", conclou Karaso. Després de tres dies molt intensos al 4YFN, Boxmotions ha trobat allò que buscava: finançament i networking.

Tech4Freedom, un dispositiu per a necessitats especials

No és gens fàcil que una startup generi un impacte social similar al potencial de Tech4Freedom. "Hardware i software per a persones amb necessitats especials", detalla el responsable d'accessibilitat i experiència d'usuari, Jonathan Chacón, just abans de matisar que "totes les persones tenen necessitats especials perquè totes envelliran." 

Tech4Freedom

Al llarg d'aquest any, Tech4Freedom llançarà un dispositiu extensiu d'un mòbil que permet a una persona cega superar activitats quotidianes com identificar colors sense llum ambiental, escollir una samarreta o mesurar el nivell d'oli amb un termòmetre làser. Diferents desenvolupadors ja s'han posat en contacte amb ells per resoldre les necessitats de persones sordes o amb discapacitat física parcial. Entre els seus productes ja es troba Box, un dispositiu equipat amb sensors que obtenen i analitzen informació de l'entorn i la transmeten a l'usuari mitjançant l'smartphone

Accessibilitat, seguretat, precisió i bona experiència d'usuari. "Ens adaptem a la necessitat de cada persona", assegura el project manager de Tech4Freedom, Gerano Delgado. Durant el 4YFN, Tech4Freedom ha trobat partners i inversió. Una tecnologia per fer la vida més fàcil a qui sovint ho té més difícil.