El bloqueig del canal de Suez durant gairebé una setmana ha causat enormes pèrdues per al comerç mundial. I no és d'estranyar, ja que per aquesta ruta circulen el 12% de productes i béns de tot el món, xifra que la consultora Lloyd's List ha estimat en més de 9.000 milions de dòlars.

Així doncs, quines pèrdues ha causat el bloqueig del canal provocat pel vaixell Ever Given? Doncs uns 230.000 milions de dòlars, segons ha estimat l'asseguradora Allianz. Aquesta xifra és similar al PIB de Portugal (236.408 milions el 2019) o una mica més que el de Grècia (219.752 milions el 2019).

Un impacte que durarà mesos

Però més enllà d'aquestes estratosfèriques xifres, el bloqueig del canal se sentirà durant mesos, segons el capità Andrew Kinsey, gerent senior de risc marítim de l'asseguradora Allianz, que descriu en una entrevista amb la cadena nord-americana CNBC un escenari postbloqueig amb "vaixells transportant càrrega i també contenidors buits en el marc d'una xarxa de retorn per redistribuir el subministrament global de contenidors". Això, segons explica, provocarà un retard a la xarxa logística que s'apreciarà amb una "demora en les arribades i després un augment repentí del trànsit en determinats ports mentre aquests vaixells van apareixent", afegeix.

Ever Given canal de suez - efe

El vaixell Ever Given al canal de Suez / Foto: Efe

En un sentit similar s'ha expressat també la Conferència de l'ONU sobre Comerç i Desenvolupament (UNCTAD). El cap del departament de comerç i logística de l'agència, Jan Hoffmann, ha subratllat en roda de premsa que la fila de vaixells que esperaven per creuar el canal ha descendit d'uns 420 a 400 vaixells, i ha destacat que afortunadament l'incident no es va produir en un moment de màxim trànsit marítim a Suez.

Hoffmann ha afegit que l'embús, un esdeveniment gairebé sense precedents, pot tenir efectes duradors en els costos del transport marítim, que havien pujat a causa de la pandèmia i després de certa baixada en els primers mesos de 2021 ja estan augmentant novament, fins i tot en regions menys dependents del canal, com Sud-amèrica. "Encara que no tinguin gaires rutes a través del canal de Suez, regions com l'Àfrica o Llatinoamèrica podrien veure's afectades per la falta de contenidors i vaixells creada", ha destacat l'analista.

Normalitat vs. Covid

Osama Rabei, cap de l'Autoritat del Canal de Suez, ha assegurat que la intenció és que almenys 113 de les més de 420 embarcacions que han estat esperant que la via tornés a ser transitable creuin el canal aquest dimarts. Les previsions són que la normalitat en el trànsit pel canal es recuperi en diversos dies, sent l'estimació mitjana una setmana.

Quelcom similar va passar amb la irrupció de la pandèmia de la Covid-19, quan la Xina va tancar les seves fàbriques i la població estava confinada: es va produir una davallada en el transport de contenidors i hi havia manca de certs productes sobretot pel que fa a línies de producció. Més tard, quan va ser Europa qui es va confinar, la producció xinesa es va reiniciar i va ser aquest país el que va patir pel descens del ritme del comerç internacional.