La multinacional Philip Morris s'ha proposat de posar fi als cigarrets i promou el pas a "alternatives menys perjudicials" com són les bossetes de nicotina, el tabac escalfat o els vapers. En la seva visita a Barcelona, el director de comunicació mundial, Tommaso Di Giovanni, atén ELNACIONAL.CAT per explicar la transformació de l'empresa i la importància de l'última decisió de la reguladora nord-americana FDA (Administració d'Aliments i Medicaments), que el passat 16 de gener va autoritzar la comercialització de les bossetes de nicotina ZYN després d'una extensa revisió científica sustentant que poden ser una forma de "protegir la salut pública".
Explica Di Giovanni que es tracta d'un pas "molt important" perquè suposa "un reconeixement basat en les proves presentades que demostren que aquests productes són millors que els cigarrets". Es tracta d'unes bossetes amb nicotina que es posen entre el llavi i la geniva i que en contacte amb la saliva desprenen la nicotina. El producte és similar a l'snus, que conté tabac i està prohibit a la UE, a excepció de Suècia. . "Però a Suècia, el snus va ser adoptat i ara tan sols un 5% de persones fumen. Les malalties associades al tabaquisme han caigut a la meitat de la resta del continent", compte Di Giovanni, per la qual cosa expressa el seu desig que països com Espanya i altres europeus adoptin polítiques més obertes en la transició per deixar enrere els cigarrets.
"Desitgem que països com Espanya i altres d'Europa adoptin aquests canvis perquè són productes clarament millor que els cigarrets, sobretot considerant el cas de Suècia," desenvolupa Di Giovanni, que recorda que el vet europeu és des de l'any 1982. "Aquesta decisió no es va revertir malgrat les tremendes evidències, inclòs epidemiològiques, que són opcions millors que els cigarrets", completa Di Giovanni.

Els productes sense fum representen el 40% de la facturació mundial de Philip Morris, compte Di Giovanni. "És una bona xifra", afegeix. Dels 38 milions de consumidors que han assumit productes de PMI alternatius al cigarret, 32 han optat per Iqos, que és el nostre dispositiu de tabac escalfat. Com que no genera combustió, produeix significativament menys components tòxics, com també va indicar la FDA. Amb Iqos, defensa Tomasso, "les substàncies nocives es redueixen de mitjana un 95% respecte al cigarret".
Per a Philip Morris, "l'important és que els cigarrets passin a ser un objecte de museu", diu Di Giovanni, i els països que han adoptat alternatives ho faran abans, segons defensa. Passa amb Suècia, "que gairebé ho ha aconseguit", i amb Nova Zelanda, que també ha "implantat polítiques progressives per incentivar l'adopció d'alternatives al cigarret", completa.
"Desafortunadament, a països com Espanya no s'ha vist una disminució així del tabaquisme, en part perquè no s'ha incentivat la substitució", diu Di Giovanni, que insisteix que "existeixen evidències clares i amb base científica que aquestes opcions són menys perjudicials que el tabac".
De cara al futur, defensa Di Giovanni, la investigació i la tecnologia de Philip Morris els permet desenvolupar altres productes en l'àrea de benestar i cura de la salut, com inhaladors o substàncies vaporitzades, que poden ajudar a tractar un ampli ventall de temes. "Tenim la ciència i la innovació no només per ajudar les persones a deixar el tabac, sinó també per desenvolupar altres tipus de productes", assenyala el vicepresident de comunicació.
La multinacional nord-americana no té ara per ara confirmades inversions en Espanya, encara que ho considera "un país clau" en el seu desenvolupament. "És una opció que es pot contemplar i ho farem. Però ara per ara, és aviat i especulatiu. Prendrem aquesta decisió en el moment que sigui més adequat tenint en compte diversos factors, entre els que hi són que el país doni suport als productes sense fum. Després hi ha altres factors com el logístic o la mà d'obra. Però ara mateix, és aviat per dir alguna cosa sobre això".
Tot just presentats els resultats de 2024, l'empresa ha tancat el darrer trimestre de l'any amb un augment orgànic del 7,3% dels seus ingressos a tot el món. Philip Morris va facturar 37.878 milions i el seu negoci lliure de fum ha suposat un 40% dels seus beneficis nets.