Els productes de beguda i alimentació amb origen en monestirs, i més concretament els licors, han emergit com una tendència a l'alça, oferint una combinació de "qualitat excepcional, tradició ancestral i valors espirituals", destaquen des del sector. Marques emblemàtiques com Chartreuse, Benedictine i Eyguebelle són exemples d'aquesta tendència. A Espanya hi ha les Aromes de Montserrat que, des de 2011, s'elaboren a la fàbrica d'Anís del Mono, el Licor Tizona del Cid, elaborat a Burgos, o el mil·lenari Licor de Valvanera, d'origen de La Rioja.
La història dels licors i begudes espirituoses monàstiques es remunta segles enrere. Els monjos i monges, coneguts per la seva dedicació a la vida contemplativa i a l'oració, han desenvolupat al llarg del temps tècniques d'elaboració úniques i secrets transmesos de generació en generació. Aquests licors es caracteritzen per "el seu sabor refinat i complex, resultat de la secció meticulosa d'ingredients i un procés de producció acuradament controlat".
La influència monàstica en la indústria de licors actual és innegable. Molts dels licors més reconeguts i apreciats a nivell mundial tenen el seu origen als monestirs. Chartreuse, una marca icònica reconeguda a tot el món, és un clar exemple d'èxit en aquest sector. Els monjos cartoixans de la Gran Chartreuse a França elaboren aquesta emblemàtica beguda espirituosa des del segle XVIII, utilitzant una recepta secreta que inclou una combinació d'herbes i plantes acuradament seleccionades. Chartreuse ha aconseguit mantenir la seva autenticitat i qualitat al llarg dels anys, convertint-se en un referent dels licors d'origen monàstic. Aquest licor té un fort vincle amb Espanya, ja que, a començaments del segle XX, els monjos es van veure obligats a abandonar França i van començar a produir el licor en una destil·leria de Tarragona, fins que aquesta va ser bombardejada durant la Guerra Civil.
Una altra marca és Benedictine, la recepta del qual es remunta a 1510 i es basa en plantes medicinals locals realçades amb espècies orientals. Benedictine ha guanyat reconeixement mundial pel seu sabor distintiu i la seva història centenària, atraient consumidors que busquen productes únics i amb tradició.
Eyguebelle, per la seva part, és una marca francesa fundada pels monjos cistercencs que ha estat un referent a la producció de licors i xarops des dels seus inicis. Els seus productes, elaborats amb ingredients naturals i seguint receptes tradicionals, capturen l'esperit de la vida monàstica i l'amor per la qualitat i l'autenticitat.
A Espanya hi ha les Aromes de Montserrat, un licor de 31 graus que s'elabora amb plantes autòctones i que es va fer molt popular en els seus inicis "per les seves propietats digestives". Actualment, aquest licor que van inventar els monjos benedictins de l'Abadia de Montserrat s'elabora a la fàbrica d'Anís del Mono, a Badalona.
A La Rioja està el mil·lenari Licor de Valvanera, elaborat al monestir del mateix nom primer pels monjos benedictins i ara pels de l'IVE. A aquest licor se li atribueixen propietats "digestives" pel ginebrer i la camamilla, i s'utilitza sovint en l'elaboració de rebosteria tradicional de La Rioja.
El Licor de Tizona del Cid pren el nom de l'espasa de l'heroi castellà per la vinculació amb el monestir de San Pedro de Cardeña (Burgos), ja que allà van viure la dona i les filles de Rodrigo Díaz de Vivar. Groc, dolç i amb una graduació de 38è, el Licor de Tizona continua elaborant-se amb llavors i herbes segons l'ancestral fórmula secreta.
Tradició
A més de la seva història i tradició, els productes d'origen monàstic també es beneficien de la seva associació amb valors com "la qualitat, la sostenibilitat i la producció artesanal". Els monestirs han sabut aprofitar l'oportunitat per difondre els seus productes. Marques com Chartreuse o Aromes de Montserrat destaquen que ofereixen productes únics i lligats a la història, però també al territori, "la qual cosa els permet destacar en un mercat cada vegada més competitiu". "A mesura que els consumidors busquen experiències gastronòmiques i esperitoses úniques, les marques d'origen monàstic continuen captivant els paladars i els cors dels qui valoren l'autenticitat, la història i l'elaboració artesanal", indiquen des del sector.