Després de mesos de reivindicacions, vagues i queixes, finalment Nissan tancarà la planta de la Zona Franca de Barcelona i traslladarà la producció a fàbriques de Renault, segons ha informat aquest dijous el diari japonès Nikkei, tot i que la companyia encara no ho ha fet oficial. El moviment s'emmarca en un pla de reestructuració per fer front a la caiguda de vendes que ha provocat la pandèmia del coronavirus i després d'anys de disminució de beneficis, ja que abans de la crisi sanitària el sector ja no vivia els seus millors temps

De fet, els treballadors de l'empresa japonesa a Catalunya estan en vaga indefinida des del 4 de maig per protestar per l'amenaça de tancament de la planta barcelonina, que plana sobre la fàbrica sobretot des que l'automobilística anunciés a principis d'any que estudia la viabilitat de les seves instal·lacions. El comitè d'empresa es reunirà aquest divendres a les 16.30 amb el Departament de Treball per tractar el conflicte. 

Amb tot, però, des de la Conselleria d'Empresa i Coneixement, l'encarregada de portar les negociacions amb l'empresa japonesa, asseguren que oficialment encara no els consta aquesta decisió. "Vam parlar amb Nissan fa tot just 48 hores i ens van dir que prendrien una decisió a finals de maig quan poguessin avaluar la situació global" no només a Catalunya, sinó arreu, atesa la situació del coronavirus, assegura el Govern a ElNacional.cat. En aquest sentit, la consellera Àngels Chacón reclama "lleialtat i claredat" a Nissan davant la situació i les filtracions a la premsa japonesa. 

La informació del diari Nikkei arriba després de mesos de filtracions que apunten que l'aliança Renault-Nissan-Mitsubishi s'està veient obligada a reorganitzar-se i que la firma nipona aprofitarà la crisi del coronavirus per reduir la presència a Europa i replegar-se al Japó, la Xina i als Estats Units. Segons el mitjà japonès, Nissan podria reduir la seva capacitat de producció un 20% fins a l'any fiscal que acaba el març del 2023. La multinacional presentarà els resultats del 2019 i inici del 2020 el proper 28 de maig.

Milers de llocs de treball en risc

Si la planta barcelonina tanca, estarien en risc més de 3.000 llocs de treball directes i 20.000 indirectes, segons els sindicats. Nissan va reiniciar l'activitat a la Zona Franca el 4 de maig per poder acabar una comanda de més de 1.000 pick-ups que havia d'enviar a finals de maig. Dos dies més tard es va haver de paralitzar la producció per problemes de subministrament causats per la vaga indefinida de treballadors, que s'ha concentrat al centre d'estampació de Montcada i Reixac.

En un inici, l'automobilística va decidir enviar a casa tots els treballadors afectats per la manca de peces en un permís retribuït, però va acabar optant per incloure els 900 treballadors de la línia 2 a l'expedient de regulació temporal de l'ocupació (ERTO) per causa de força major que tenia encara vigent. Els sindicats han presentat una demanda contra la multinacional perquè consideren que aquest moviment "vulnera el dret de vaga".

Abans de l'aturada provocada per l'epidèmia, la fàbrica de la Zona Franca produïa al 30% de la seva capacitat. Durant l'últim trimestre, l'empresa va comunicar la pèrdua d'un model, la pick-up X Class de Mercedes, i la reducció de la producció de la furgoneta e-NV200. La direcció europea va assegurar que l'informe sobre la viabilitat de l'empresa no es faria públic abans de l'estiu. Mentrestant, els treballadors van iniciar un seguit de protestes per reclamar nous models que permetessin salvar la planta i que van quedar aturades per la pandèmia.

Inquietud en el sector

"És un desastre gros, el tancament de la planta de Nissan suposarà un problema d’una magnitud incalculable, que a més s’ajunta amb una greu situació de crisi pel coronavirus", assegura el president de Fecavem i el Gremi del Motor, Jaume Roura, en declaracions a ElNacional.cat.

Roura assegura que contant també els llocs de feina indirectes que generava aquesta planta, posa en risc "molts més de 3.000 llocs de feina". Segons ell, es podria parlar de fins a 25.000 llocs de treball compromesos.

Preguntat per què es pot fer ara des de les administracions, Roura considera que "han de fer tot el que puguin i més perquè aquesta baixa es pugui cobrir amb una alternativa, o això serà molt difícil de remuntar".