El sector de l'automòbil ja venia d'uns mesos no massa bons abans de la pandèmia, i ara és un dels més afectats per la crisi del coronavirus. De fet, aquest abril va ser el pitjor dels darrers 20 anys pel sector de l'automoció en nombre de matriculacions degut a l'aturada derivada de l'estat d'alarma: 4.163 matriculacions a l'Estat, un 96,5% menys respecte el mateix mes de l'any passat. Un sector que dóna feina al 9% de la població ocupada a Espanya i que es prepara per reobrir a partir d'aquest dilluns 11 de maig tot i el malestar amb l'Ajuntament de Barcelona. Com serà aquesta reobertura?

El president de la patronal catalana de l'automoció Fecavem, Jaume Roura, explica en declaracions a ElNacional.cat que la gran majoria de tallers, concessionaris i punts de venda aixecaran la persiana dilluns tot i que la despesa és molt gran. O almenys aquesta és la intenció "perquè no tenim altra alternativa". "La gran majoria hem de córrer el risc d’obrir però un cop estiguem operatius i anem veient com avancem i es vagi reactivant el comerç, anirem veient si podem posar en marxa la roda del consum". Segons Roura, el repte és "arribar al 31 de desembre del 2020 vius. El 2020 és un any que el donem per perdut però hem de mirar de sobreviure per remuntar el 2021". 

Amb un optimisme relatiu, positiu per la reobertura a partir de dilluns però agobiant per la gran quantitat de canvis que suposa els nous protocols sanitaris, Roura explica que l'adaptació dels tallers i concessionaris per complir les normes sanitàries han suposat una despesa de més d'11 milions d'euros al sector a nivell estatal, i uns 2-3 milions a nivell català. "Estem seguint tot el protocol del sector avalat pels sindicats i el ministeri de Sanitari, i això suposa portar guants i mascareta, la contractació de màquines d’ozó per desinfectar els cotxes i la instal·lació de mampares", entre d'altres coses. 

neteja cotxe coronavirus taller FECAVEM

Foto: FECAVEM

I com tots aquells que van aixecant la persiana aquests dies, caldrà una cita prèvia per anar al taller o a veure un automòbil. "Es amb els clients que ja tenien operacions concertades pendents de formalitzar o tancar, aquestes seran les primeres. És una manera d’anar recuperant la normalitat a mida que també la indústria es va posant en marxa", explica. 

El que més ens preocupa és que no és només el sector de l’automoció, són tots els sectors que han quedat tocats, perquè des de l’inici de la fabricació del cotxe fins al producte final hi ha molts sectors

cotxe neteja coronavirus sanitat FECAVEM

Foto: Fecavem

Crítiques al govern de Colau

La crisi al món del motor arriba també enmig d'una guerra amb el govern municipal d'Ada Colau. Roura assegura que se senten sols i deixa endevinar poca empatia per part de l'Ajuntament de Barcelona. La guerra es va intensificar fa unes setmanes quan, enmig de la crisi pandèmica, la número dos de Colau, Janet Sanz, va deixar anar que la crisi del coronavirus era una oportunitat per "evitar" reactivar la indústria de l'automòbil i inserir els treballadors a "sectors més nets".

Com era d'esperar, aquestes declaracions van enervar el sector del motor, i tant des de Fecavem com des del Gremi del Motor van demanar la dimissió de Sanz i una disculpa pública. Roura explica a aquest diari que "la disculpa no ha arribat, només una petita suavització de les seves paraules però creiem que no és suficient i no ha estat a l'alçada. El que va dir és molt gros". El que és realment gros és el nombre d'empleats que, si es fes cas a Janet Sanz, hauria d'absorbir-se a altres sectors: 150.000 persones pel cap baix. I en plena crisi econòmica, on es reabsorbeixen 150.000 persones? 

"Mai ens hem negat a col·laborar amb l’Ajuntament per solucionar els problemes de la circulació, però el que no podem tolerar és la discriminació", critica Roura. "Es requereixen recursos privats per suplir tota la demanda de transport, perquè el transport públic no pot absorbir-la tota, almenys no a Barcelona. Hem d’avançar sense prohibir ni imposar res, perquè en un estat democràtic no es pot prohibir la llibertat de circulació", assevera. 

A tota la polèmica s'hi suma un nou debat: quan Barcelona entri a la fase 1, la idea de l'Ajuntament és habilitar més espai per les terrasses dels bars i restaurants tallant la circulació. Però en aquest cas, encara llunyà, Roura és comprensiu. "Ens posen en una situació d’enfrontament entre mobilitat i restauració, però nosaltres creiem que ells també han de poder tornar a treballar. Entre tots haurem de fer sacrificis, nosaltres no hi estem d’acord i no ens sembla que sigui la solució, però ho hem d’acceptar perquè tots ens hem de sacrificar". 

Als mals del coronavirus s'hi suma una preocupació que ve de lluny: el possible tancament de la planta de Nissan a Barcelona, que penja d'un fil. Roura acaba dient que aquest tema "aporta una gran preocupació al sector, perquè suposaria l'extinció d'entre 25.000 i 35.000 llocs de treball". De fet, els treballadors de Nissan s'han declarat en vaga indefinida per demanar accions clares, i el mateix Roura reclama a les administracions que "facin tot el possible per evitar aquest tancament, perquè seria molt greu per l’economia catalana i espanyola".