Les associacions de consumidors han valorat avui la sentència del Tribunal Suprem que estableix que sigui el banc, i no el client, el que pagui l'impost d'actes jurídics documentats, i animen els afectats a reclamar davant els tribunals.

L'alt tribunal ha corregit avui la seva pròpia doctrina i ha establert que és el banc i no el client el que ha d'abonar l'impost sobre actes jurídics documentats en la signatura d'una hipoteca, perquè considera que és l'entitat prestadora, i no qui rep el préstec, el que té interès a inscriure l'operació i elevar a escriptura pública.

Reacció de la banca

L'associació Facua celebra el canvi de criteri i insta el govern espanyol i les comunitats autònomes a "emprendre mesures" per supervisar la reacció de la banca. Segons aquesta associació, aquesta "excel·lent notícia" ha de canviar el sentit de les milers de sentències que van a dictar-se en els propers anys.

Des Asufin, que ha presentat quatre demandes col·lectives per reclamar les despeses de constitució d'hipoteques, animen els consumidors a reclamar, encara que la seva presidenta, Patricia Suárez, demana "responsabilitat als bancs", que haurien de tornar els imports als seus clients sense necessitat d'acudir als tribunals.

L'associació reitera la seva demanda que es doti de més mitjans als jutjats especialitzats en clàusules abusives, "davant l'allau de demandes que s'espera". Asufin calcula que uns 8 milions d'espanyols ha contractat una hipoteca, que de mitjana podrien reclamar al voltant de 3.000 euros.

Facua, que manté oberts centenars de procediments per reclamar les quantitats indegudament cobrades, anima també a les entitats financeres a actuar "amb responsabilitat", i espera que els responsables de consum de les comunitats autònomes "emprenguin les actuacions que els competeixen per supervisar les actuacions del sector bancari en aquest sentit i sancionar els bancs que es neguin a complir la llei ".